Hét tipp, hogyan fedezze fel a környéket, anélkül, hogy fárasztó lenne
2015. augusztus 31. írta: Mr. Foster

Nyár végén az ember általában rájön, hogy (1) milyen gyorsan vége lett a nyárnak, (2) mennyire szeret utazni - bárcsak minden hónapban megtehetné. Ha azonban kicsit el tudunk távolodni a messze-drágán-nyaralni elképzeléstől, a realitás azt súgja, hogy itthon is lehetőségek garmadája vár minket. Sőt akár lakóhelyünkön is lehetünk "turisták".

Van néhány tippem, hogyan trenírozhatjuk magunkat az ilyesfajta kalandozásra, anélkül, hogy óriási szervezés és hatalmas utazási költségek terhe nyomasztana bennünket.

5572493523_c0d6b6708d_b.jpgFotó: Alex, Flickr. Panorama from the top of St. Stephen's Basilica in Budapest

1. Legyünk készek a kalandra!

Bár az eleve elrendelés elméletét kissé erősnek érzem (szerintem ugyanis mi magunk tehetünk a legtöbbet azért, amit szeretnénk), a véletleneknek nagy jelentőséget tulajdonítok. Éppen ezért kifejezetten szeretek sorsjátékot játszani.

Vegyünk elő egy Magyarország térképet, vagy annak a városnak a térképét, ahol lakunk és csukott szemmel bökjünk rá egy pontjára. Ez lesz a célpontunk, ide kell eljutnunk, és ezt a területet, várost, helyszínt kell felfedeznünk. Ha szerencsénk van az éppen helyi és aktuális rendezvényén is részt vehetünk. Mindezzel számos folyamatot kiiktatunk, hiszen nem kell megvitatnunk, hogy hová menjünk és mit csináljunk ott - ráadásul a spontán történések ereje pedig mindig tartogat valami meglepetést.

2. Hagyjuk másokra a döntést.

Megtörtént Önökkel is, hogy nagyon szerettek volna megnézni egy helyet, elmenni egy rendezvényre, vagy akár csak egy bizonyos parkba, de a másik ember, illetve a társaság többi tagja egyáltalán nem támogatta Önöket ebben?

Velem közel négy évtizede esett meg ilyesmi. Míg én tűzön-vízen át a Tihanyi apátságot és a múzeumát akartam megnézni a félszigeten, addig akkori jó barátom minden erejével azon volt, hogy az erdő, a természet lágy öle felé vegyük az irányt. Végül addig vitáztunk egymással, hogy kenyértörésre került sor kettőnk között, ő jobbra, én balra mentem - bennem pedig a mai napig él ennek a napnak a keserű emléke.

Azóta simulékonyabb, megengedőbb vagyok. Ha az ötletemre senki nem mozdul rá, inkább elcsendesedek, és a többiek elképzelésére bízom magam. Nem számoltam össze, hány heti vagy havi energiát spóroltam meg ezzel magamnak, de ha tippelnem kellene, fél évet biztosan mondanék.

3. Ajándékozzuk meg magunkat.

A klasszikus kirándulások sokaknak azért rémisztőek, mert a természet látványa és test sanyargatása mellett nem számíthatnak kényeztetésre. Figyeljék meg, mennyivel vidámabban és motiváltabban indulnak el akkor, ha előre megbeszélik, hogy x méter/óra/eseménysorozat megtétele után beülnek egy kedves kis helyre, és megkóstolnak valamit, amire egyébként is régóta vágytak.

4. Egyetlen műtárgyra fókuszáljunk!

Tipikus probléma a bőség zavara, amit akkor élünk meg, amikor először vagyunk egy turisztikailag frekventált helyen, ahol minimum 4 múzeumot, 8 köztéri alkotást és hat egyéb műemléket kellene megnéznünk 4-5 nap alatt. Valljuk be: emberfeletti küzdelmet folytatunk ezekben a napokban, melyek végére elégedetten, ámde totálisan elcsigázottan zuhanunk a szálloda/motel/panzió/lakás legkényelmesebb ülő vagy fekvő alkalmatosságába.

A kozterkep.hu segítségével megengedhetjük magunknak azt a luxust, hogy akár EGYETLEN műtárgyra fókuszálunk, sőt részletes leírást is kapunk hozzá. A jobb felső sarokban a településnév kiválasztásával már szűkíthetjük a találatokat, és további feltételeket is megadhatunk.

Magam legközelebb Prágában szeretném megnézni EZT az űrutazás emlékére emelt szobrot az egyik metrókijáratnál.

5.  Készüljünk gondolatban az utazásra.

Elég idős vagyok ahhoz, hogy el merjem árulni, szerintem a tervezés legfontosabb része a mentális rákészülés. Több olyan tervem volt, amit hosszú - akár években mérhető - gondolkodás előzött meg, mire eljutottam oda, hogy megvalósítottam.

A Kék Túra végigjárása például ilyen terv volt. Akkoriban nagy lendületet adott a Másfél millió lépés Magyarországon című dokumentumfilm. Epizódról-epizódra néztem, miközben jegyzeteltem hozzá.

A sorozatot 32 év múlva újraforgatták, s bár sokak szerint „nyomába sem ér az eredetinek", érdemes ebbe is belenézni.

6. Tudjuk meg, milyen növények között sétálunk.

Történt már magukkal olyan, hogy séta közben felnéztek egy fára, és elmerengtek arról, hogy vajon milyen fajtát is látnak? Ugyanígy csodálkoztak már rá egy-egy növényre a lábuk nyomán? Egészen más színben tűnik fel a természet annak (és itt elég akár a Városligetbe, vagy a Normafára elmennünk), aki tudja, hogy mi minden veszi körül.

Ezekre a célokra a Fürkész vagy a Búvár zsebkönyveket ajánlom, de ha tudnak jobbakat, amelyek pont elférnek a zsebükben, írják meg!

7.  Kapcsolódjanak tájékozott oldalakhoz!

Illetve, olyan portálokhoz, ahol a szerzőknek Önöknél jóval több idejük van arra, hogy utazásokon és kirándulásokon gondolkozzanak. Ezeknek a például Facebook-oldalaknak a bejölésével szinte készen kapják az ötleteket, Önöknek csak az a dolguk, hogy aktuális lehetőségeikhez mérten válasszanak a lehetőségek közül.

Kirándulástippek

Kirándulóutak Magyarországon

Magyarország Természeti Kincsei

Kirándulások

Magyarország várai

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.