Milyen villamosokon utaztunk az elmúlt 130 évben?
2017. április 21. írta: mrfoster

Milyen villamosokon utaztunk az elmúlt 130 évben?

Budapest villamoshálózata számtalan változáson ment keresztül, és a várost behálózó síneken száz meg száz jármű és utas közlekedik azóta is. Ha szeretjük, ha nem, a villamos igazán meghatározó része a budapesti miliőnek. Színeváltozásai amellett, hogy felvonultatják előttünk az elmúlt 130 évet, megmutatják a közlekedés XX. századi fejlődését is. Önöknek melyik járgány lesz a kedvencük?

24111.jpg

1887-et írunk: Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. Esztétikai okokból az akkori városvezetés nem engedélyezte a felsővezetékes rendszert, ezért a kivitelező Siemens et Halske cég egy alsóvezetékes rendszert dolgozott ki. Az első budapesti villamos Balázs Mór nevéhez is kötődik, aki megtervezte és szorgalmazta az első útvonalakat / Fotó: fortepan.hu

Pontosan 2017-ben lesz 130 éve annak, hogy Budapesten az első villamos útjára indult a Nyugati téren. A világ első közúti villamosvasútját 1881 májusában adták át Németországban, és alig 7 évvel később, 1887. november 28-án Budapesten is elindult a Siemens-féle, géperejű vontatású villamos. Az 1 km-es próbavonal járműi a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedtek alig 10 km/h "sebességgel".

Nézze meg a budapesti villamosok történetét! 

 

 nyugati_19_szazad_vege.jpg

A Gustave Eiffel és August de Serres tervei alapján készült, 1877-ben megnyílt Nyugati pályaudvar a 19. sz. végén, az előtérben az akkori villamosokkal / Fotó: wikipedia

82433.jpg

A Ferenc körút és Üllői út kereszteződésében is jártak már villamosok az 1900-as években / Kép forrása: Fortepan; Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.109

 

17980_1.jpg

A Baross tér és a Keleti-pályaudvar a Rákóczi (Kerepesi) út felől nézve 1903-ban. A villamosok mellett még a lovaskocsiké a főszerep / Fotó: Fortepan

82672.jpg

A Deák Ferenc tér 1904-ben, szemben a Bajcsy-Zsilinszky út (Váci körút), háttérben a Szent István-bazilika. Klösz György felvétele / A kép forrása: Fortepan; Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.147

 

27909.jpg

A várost végigszelő villamos már 1919-ben is kitűnő reklámfelületnek minősült. A fénykép az Erzsébet híd felhajtójánál a pesti hídfőnél készült, háttérben a Belvárosi templom / Fotó: Fortepan

 

31837.jpg

Bizony, ahhoz, hogy mi kényelmesen "villamosocskázzunk" sok-sok dolgozó kézre van és volt mindig is szükség. Egy fénykép erejéig azért leállhatott a munka 1923-ban a Törökbecse utcai, Hungária villamos kocsiszínben is / Fotó: Fortepan

32582.jpg

Nézzék csak, milyen romantikus és harmonikus a Baross tér a Keleti-pályaudvarral, ligetes fáival és a kígyózó sínekkel 1926-ban! / Fotó: Fortepan

 

 32584.jpg

A villamosok megjelenése és a budapesti villamoshálózat az évtizedek során folyamatosan változott, ezen az 1933-as képen az Astoria kereszteződésénél már egész tumultus alakult ki a hömpölygő forgatag közepette. / Fotó: Fortepan

 

75337.jpg

Sokszínű közlekedés, villamos és kerékpárok a Múzeum körúton az Astoria kereszteződés felé nézve 1942-ben / Fotó: Fortepan

 

A "tujázás" művészete - avagy utazni sokféleképpen lehet

A tujázás, avagy a villamos hátulján és minden kapaszkodásra alkalmas részén való költségkímélő utazás egészen a 70-es évekig nagy népszerűségnek örvendett. Nagyszerű, hogy mi mindenre képesek a találékony városlakók az úticél elérése érdekében!

78834.jpg

A Szabadság híd a Szent Gellért tér felé nézve 1946-ban, a tujázókkal telített villamossal / Fotó: Fortepan

 

62124.jpg

Egész kényelmes, nemde? Egy boldog tujázó 1960-ban / Fotó: Fortepan

villamos.jpg

Sok jó ember kis helyen is elfér... / Fotó és tujázós emlékek: antalffy-tibor.hu

 

18050.jpg

Szabadság híd, áramszünet 1954-ben, amikor a villamos megállni kényszerül / Fotó: Fortepan

 

912.jpg

Villamosbelső 1974-ben / Fotó: fortepan.hu

 

5804.jpg

A II. világháború óriási károkat okozott Budapesten, a villamos felsővezetékek 84 százaléka megsemmisült. A villamosok közlekedése néhány hónapra leállt, 1945. februárban indult meg újra a forgalom. A képen a Kálvin tér északi oldala, háttérben a Nemzeti Múzeum 1945-ben / Fotó: Fortepan

44891.jpg

Sokat látott villamosok Budapest útjain a forradalom alatt. Felborult villamos a Múzeum körúton a Bródy Sándor utcától az Astoria felé nézve, 1956-ban. A forradalom alatt sajnos ismét jelentős károkat szenvedett el a budapesti közlekedés. / Fotó: Fortepan

 

59963.jpg

Az Erzsébet híd terheléspróbája 1964-ben, a pesti hídfőtől Buda felé nézve, a háttérben az akkori autóbuszok is feltűnnek / Fotó: Fortepan

 

99304.jpg

A Széll Kálmán (Moszkva) tér, középen a metróállomás lejárócsarnokával, 1973-ban. Ez már egészen ismerős kép / Fotó: Fortepan

 

436.jpg

Nosztalgia-járat a 100 éves évfordulón a Nyugati pályaudvar és a Király utca között / Fotó: bkv.hu

 

mester_utca_30a_3750_3.JPG

Fotó: bkv.hu

 

06-07-01_8705.jpgA Nyugati pályaudvar napjainkban, a már legendásnak is mondható "négyes-hatos" villamossal  / Fotó: bkv.hu

 

 

  Önöknek milyen emlékeik vannak a budapesti villamosokról? Írják meg kommentben!

 

A bejegyzés trackback címe:

http://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr6112420939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tökönrúgott Feleségek 2017.04.23. 08:08:19

Érdekes összeállítás, köszönöm. A harmadik képhez kérek "fogódzkodót": merről készült a kép? Üllői vagy a Körút? Merre "nézünk"? Sajnos a vh. és 56 nagyon leamortizálta azt a részt ahhoz, hogy egyértelműen be lehessen azonosítani az irányt.

Tökönrúgott Feleségek 2017.04.23. 08:11:15

Ja, még annyit, hogy pár képen szerintem nem "tujáznak", egyszerűen tömegnyomor volt a villamosokon. A tujázás gyakorlatilag potyázást jelent(ett).

Buchhalter 2017.04.23. 09:55:51

@Tökönrúgott Feleségek: emlékeim szerint talán 1953-ban a Kispesti villamos kocsiszínben leégett több tucat villamos jármű amit évekig nem tudtak pótolni .Valószínű ezért is volt tömegnyomor.Pont ekkor kellett kiköhögnünk a háborús jóvátételeket is.Azért sajnálom ,hogy egyes idióták megszűntettek olyan vonalakat mint a 44-es ami Rákos Patak és a Krisztina körúton járt ,vagy a régi 49-es ami a Deáktól tovább ment a Nyugati-ig. Kár a 15-ösért is ami a mai 2-es folytatása volt az Árpád hídig a rakparton.Ha meg lenne ez a vonal ,simán tovább lehetne vinni a Marina lakóparkig.

Duplaxiii 2017.04.23. 11:39:44

Érdekes összeállítás, de a Hamster sok éve működő alapblogját nem ismered?
Nekem olyanok hiányzonak, mint a 15-ösön száguldó Stukák vagy a 8-ason járó botosok... A kevesek által ismert ritkaságok, szemben az ezerszer leírt körúti és más frekventált járatok.
Pélsdul amikor éjjel elment egy 55-ös, a másodikon csörömpöltek a poharak... Vagy ha láttam éjjel az 55-ös lámpáját a Marx tér felöl, tudtam, hogy gyalog hamarabb hazaérek, mintha várok a szerelvényre. És a mente közbeni fel és leugrásook, a peronon a cigizés. A kalauzok, a jegytípusok,,,
Az UV-Ipari-Combino a napi dolgok, a történelem meg más. Mi az a BUR-telep... Iparvágányok...
Szóval szép, tartalmas poszt, kár hogy a bemutatottak már mind ismert dokumentumok.

Duplaxiii 2017.04.23. 11:49:06

@Buchhalter:
A 15-ös nem ment a rakparton és nem volt a 2-es "meghosszabbítása".
A 15-ös az Újpeti remítől (ami Angyalföldön volt, most az Angyalföldi van Újpesten...), a Bagolyvártól megt a Váci úton, majd a Dráván le és a Jászai Mari térig közlekedett.
Korábban a 15-ös járt más vonalon is, például a mai troli vonalán a Keletiig, vagy Vágány utca-Aréna utca irányban.
1956 után meg a megszüntetéséig ismert vonalon. Érdekessége volt, hogy a hábori előtti egykocsis Stukák jártak rajta, és inkább vártunk rá, mert élmény volt az 3-as és 55-ös régi döcögősökhöz képest sebes haladása.
Ja és 1928-ban meg egint más felé járt, volt amikor nem is létezett. De a 2-es 15-ös "egyesített" vonal nem létezett.

Buchhalter 2017.04.23. 12:13:50

@Duplaxiii: nem azt írtam ,hogy a 15-ös a 2-es egy vonalon járt,de kötözködj.Ahol ma a 2-es végállomása van átmentél a zebrán és a mai Meci mellett volt kábé a 15-ös .Igazad van a Dráva utcán ment.De vannak tervek,hogy újrázni kéne a pályát,de most inkább a rakparton és kivinnék a Gyöngyösi utcáig ami szerintem hülyeség a Marina lakóparki végállomásnak több értelme lenne.De ezek csak tervek ha lesz ebből valami jó esetben max 10 év múlva.Az egyes Kelenföldi kivezetése is csak 2019-re lesz kész állítólag.1,3 km ami röhej ,hogy még nem készült el!

Jegkoko 2017.04.23. 15:51:47

Esetleg lehetett volna írni a combinókról még vagy éppen az utolsó előtti képen szereplő kisérleti villamosról is akár csak a hannoveriekről vagy a cafokról is.

dukeekud 2017.04.23. 17:59:26

Veletlenul nem az ugynevezett omnibuszokkal kellett volna kezdeni ?
Ami ha jol remlik, egy lovontatasu villamos.

Azert az erdekes lehetett amikor egyszer csak rajottek, illetve felmerult az igeny, hogy a sok lovaskocsit, ami tobbsegeben ugyan oda tartott ugyan azon az utvonalon, kivaltsak sok ferohelyes kocsikkal. Vagyis megszuletett a tomegkozlekedes.

szomory 2017.05.03. 08:28:42

@Tökönrúgott Feleségek:
A harmadik kép, nagyjából, a mai Corvin-köz elöl van fotózva:
https://www.google.hu/maps/@47.4862603,19.070234,3a,75y,237.64h,87.61t/data=!3m6!1e1!3m4!1so4aRdFAqC19EYf_kMZfydw!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu