Azok a csodálatos régi telek Budapesten!
2015. január 04. írta: fosterur

Azok a csodálatos régi telek Budapesten!

 

Tél természetesen Angliában is van, jelesül Londonban. A kemény, ropogós fagyokra és a hetekig tartó havazásokra azonban nem számítottam - Budapest klímáján nem enyhít telente a Golf-áramlat. Mindazonáltal amennyire letaglózott, annyira el is bűvölt az első telem Budapesten. A havazás és a jég még szebbé tette a várost. Azóta szerelmese vagyok az itteni télnek! Romantikus, regényekbe illő hellyé változik a város a gesztenyeárusokkal, a gyönyörű, korcsolyázó lányokkal, a Dunán zajló jéggel, a hidakat sejtelmesen takaróba burkoló köddel.

Az egyik legszebb látkép az azóta sajnos porig rombolt Tabánból tárult elém:

jankovszkygyorgy.jpg

 A fotó Jankovszky György tulajdona

Budapestre érkezésem évében, 1913-ban így ródliztak a gyerekek a Vérmezőn:

1vermezomikoutcamagyarbalint.jpg

Fotó: Magyar Bálint

A hóban nem volt könnyű lesétálni a Naphegyről, az élmény miatt azonban megérte.

2naphegyutcamagyarbalint.jpg

Fotó: Magyar Bálint

A hó beborította a Deák teret is - a háttérben egyébként, a fotó készítésekor az Adria palota építése zajlott.

3deakteradriapalotaepitkezesmagyarbalint.jpg

Fotó: Magyar Bálint

A Városligetben nyüzsgő társasági élet színtere volt a korcsolyapálya. No és milyen kecsesen siklottak a jégen a lányok!

varosliget.jpg

Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Ó, hányszor, de hányszor mentem át az Erzsébet hídon!

Meg voltam róla győződve, hogy ez Európa legszebb hídja. Borzalmas látványt nyújtott felrobbantva, félig a Dunába csúszva Budapest ostroma után. De most csak a szépségére akarok emlékezni.

1932erzsebethid.jpg

A fotó 1932-ben készült

1913-ban ilyen fogatok is a rendelkezésemre álltak.

Ma már gyökeresen megváltozott a nagyvárosok közlekedése.

fogat.jpg

A Városligetbe évről évre visszatértem.

A lányok persze ugyanolyan szépek voltak húsz évvel a megérkezésem után is...

varosliget2.jpg

Fotó: Magyar Bálint

Egyszerre szép és hátborzongató a zajló Duna -

nem véletlen, hogy ilyenkor mindig tele volt kíváncsi járókelőkkel a rakpart.

jegzajlas1937.jpg

Egy másik páratlan szépségű építmény a Ferenc József híd, a mai Szabadság híd.

lorinczejudit1935.jpg

Fotó: Lőrincze Judit

Ilyen kedves társaságra lehetett számítani 1939 telén a Kosztolányi Dezső téren:

kosztolanyiter1939.jpg

A fotók forrása: Fortepan

Szentimentális hangulatba kerültem, miközben e képeket nézegettem. Muszáj hosszabb sétát tennem hű bulldogom, Jack társaságában.

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr717041361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shred 2015.01.05. 12:19:41

Szívfájdító, milyen szép volt az Erzsébet-híd, nagy kár, hogy nem másolták le az újjáépítéskor. Magával a jelenlegi híddal nincs bajom, de az eredeti pompásan illeszkedett a pesti és a budai rakpart képéhez is.

csicskom 2015.01.17. 12:16:46

Ha az eredeti hidat állítják vissza (miután a két pilon épségben megmaradt, ki lehetett volna javítani) ma már nagyszerű sétálóhíd lenne. A városnak meg nem kellene vesződnie a hatalmas kelet.nyugati átmenő forgalommal. Nem kellene dugódíj, mert a járművezetők boldogan maguktól mennének az M0-ás körgyűrűn. De sajnos akkoriban boldogan daloltatták, hogy aaa múltat végképp eltörölni.... Hát ezért kellett meghalnia a Duna legszebb hídjának is!!!!

Mr. Foster 2015.01.24. 21:48:10

@shred: Nos, igen, a régi Erzsébet Híd története valóban tragikus. Már a lebombázása is teljesen felesleges volt. Később, a hatvanas évek elején nagy viták folytak arról, hogy a régi hidat építsék-e vissza, vagy készítsenek új hídat. Végül azért döntöttek utóbbi mellett, mert akkoriban már tervben volt, hogy átvezetik a városon az ország közúti forgalmát, és ehhez a régi híd túl kicsit és szűk lett volna.