Megtaláltam Budapest legmeredekebb utcáját!
2015. július 11. írta: Mr. Foster

Megtaláltam Budapest legmeredekebb utcáját!

UPDATE: A poszt meredekség számítására vonatkozó részei pontosítva lettek, ezen túl a kommentekben javasolt meredek utcák is bekerültek a meredek utcákat összegző PDF-be. Mindezt piros színnel jelöltem.

Amikor belekezdtem Budapest legmeredekebb utcájának a keresésbe, álmomban sem gondoltam volna, hogy ennyire izgalmas utat járok be a feltérképezés közben. Minden a Gül Baba türbéjéhez vezető lejtőn kezdődött, aztán jöttek a számítási komplikációk, majd az a sok-sok meredek utca, amit Önök ajánlottak, és amelyek így egymás versenytársai lettek. 

De nézzük az eredményeket!meredekek.jpg

A legtöbb versenybe került utca az I., a II., és a XII. kerületben található, de szép számmal érkeztek III. kerületi tippek, sőt a XXII. kerület közterületei is képviseltették magukat. Mindösszesen 64 (jelenlegi poszt alatti kommentelők ajánlatával bővítve 73) különböző utca versengett Budapest legmeredekebb utcája címért, ám mivel egyikük - a Moha és az Ibolya utcát összekötő utca, aminek nincs neve - Budapest közigazgatási határán túl van (Budaörsön), a következőkben 63 utcáról lesz szó. Ezekről az utcákról külön albumot készítettem, amit erre a linkre kattintva nézhetnek végig. 

Az utcák meredekségét a lejtőszámítás módszerével számoltam ki (erről bővebben EBBEN A POSZTBAN írtam). Az alap koncepcióm az volt, hogy minden utcát teljes hosszábban veszek figyelembe és mérem le a meredekségét, hiszen utcát, és nem utcaszakaszt kerestem. Végül aztán kivételt tettem akkor, amikor (1) erre külön felhívta a figyelmemet az utcát ajánló személy, vagy (2) amikor az utca legmeredekebb szakaszához képest elenyészően kicsi lett volna a teljes utcahosszban mért meredekség. Utóbbi kitétel a nagyon hosszú, egyes szakaszukban pedig rendkívül meredek utcákra jellemzőek (pl. Diósárok utca, Istenhegyi út, Villám utca). Ezek az utcák, és útszakaszok a kerékpárosok figyelmét is felkeltették, akik 2010-ben több ilyen utcát térképeztek fel biciklivel.

DISCLAIMER

Az utcák meredekségi fokának és a meredekség százalékban megadott arányának eredményei nem műszerrel mért adatok, ezért adott esetben eltérhetnek a műszeres mérések eredményétől. A tengerszint feletti magasságot illetően mind a Google Maps, mind a Google Earth hajlamos a tévedésre, ezért az eredmények megközelítő értékeket tükröznek.

A KRESZ alapján is javallott kitáblázni a meredek útszakaszokat, így van, hogy már a 12%-os meredekséget is külön tábla jelöli. Az egy utcán belüli nagyon meredek útszakaszra több példa akadt városszerte: a II. kerületi Táltos utca egy szakasza 35%-os (!), a Tamási Áron utca 21%-os, a Zsibói utca 19%-os, míg az XXII. kerületi Orosvai utca 20%-os meredekségű a táblák szerint.

Ami még fontos: mivel a lépcsők az utca részét képezik, a számításnál ezeket a szakaszokat is mértem. 

gul2.jpgBudapest legmeredekebb utcái: a Gül Baba, a Zsibói és a Táltos utca    

screen_shot_2015-07-10_at_18_43_48.png


„Vannak helyek, amelyekhez különösen ragaszkodom, egész egyszerűen azért, mert érzek bennük valami pluszt, amit máshol nem találtam meg. Ilyen Gül Baba türbéje, ami akkor lesz igazán izgalmas, ha a Gül Baba utca felől közelítjük meg. Ez Budapest legmeredekebb utcája" - írtam még télvíz idején, de akkor még csupán romantikus megérzéseim vezéreltek, továbbá azoknak a tikassztó sétáknak az emléke, amelyek a Gül Babához kötnek. Magam sem hittem el, hogy mennyire közel jártam a valósághoz, csak amikor végigszámoltam mind a 64 (jelenlegi poszt alatti kommentelők ajánlataival bővítve 73) javasolt utca meredekségét, és végignéztem az eredményeket.

gul_baba.jpg

Mert bár igaz, hogy a Táltos utca egy szakaszának elképesztően nagy a meredeksége (35%-os), egyetlen olyan utcát sem találtam eddig, amelyet elejétől a végéig mérve ilyen fokú meredekséggel bír (20%-os). Jelenlegi tudásunk szerint tehát a Gül Baba Budapest legmeredekebb utcája, s ennélfogva erősen ajánlott, hogy egyszer felkaptassunk rajta. 

Kedvcsinálóként álljon itt egy kedves olvasóm kommentárja a győztes utcáról: „Hangulatos macskaköves utca, ami brutálisan csúszik télen, ha ráfagy a jég. Élmény akkor arra sétálni. [...] nagyon jó a hangulata, és nagyon szép házak is vannak jobbra-balra, de ezeket nem nagyon tudtam megcsodálni, mert végig arra koncentráltam, hogy seggre ne essek a téli sétám közben." 

(Az utcáról és a házairól bővebben ITT is olvashatnak.)

A Zsibói utca hajszállal maradt csak le a dobogóról


Nem sokkal maradt le az első helyről a Zsibói utca, amelynek 19%-os meredekségét tábla is jelzi. Az utca adatait tekintve nagyon hasonló a Gül Babához: a szintkülönbsége (azaz a magassága, a h értéke) 43 méter, és az utca hossza sem sokkal több, mint a nyertesé (231 méter). Az itt lakókat - a türbéhez vezető úthoz hasonlóan - lépcső segíti a felfelé (és lefelé) haladásban.

A Táltos utca legmeredekebb szakaszát nehéz felülmúlni


Sokan voltak, akik tisztában voltak a Táltos utca adottságaival, és emlékezetükben őrizték a táblát is, amely a 35%-os meredekségre hívja fel a figyelmet. Ez a bizonyos, legeslegmeredekebb szakasz a Dutka Ákos utca saroknál keződik, és jegesedés idején szinte lehetetlen feljutni rajta.

Pintér Ferencnek köszönhetően aalábbi képeken Önök is átélhetik gondolatban ennek az utcának a meredekségét. Az utcák lejtését kerékpárral tesztelő fotós egyébként több, bizonyos útszakaszát tekintve a legmeredekebb utcák közé sorolható szakaszt feltérképezett. 

Élmény volt Önökkel a legmeredekebb budapesti utcák nyomába eredni! Remélem, hogy ismét sikerült valami nem mindennapi mutatni Budapestből, és ez inspirálja majd Önöket, hogy legközelebb is együtt keressünk valami igazán különlegeset.

screen_shot_2015-07-11_at_15_51_30.png

Így számoltam ki, melyik lehet a legmeredekebb a javasolt budapesti utcák közül:

1. Lemértem az utca hosszát a Google Mapsen, úgy, hogy a mérés kövesse az utca vonalát. Ez az adat az a, azaz a lejtő alapja, tehát az út vízszintesre vetített vetületi hossza. A Gül Baba utcánál ez: 212 méter.

2. Ellenőriztem az utca kezdő és végpontjánál a tengerszint feletti magasságot. A kettő különbsége a h, vagyis a magasság. Gül Baba utca magassága tengerszint felett 105 méteren kezdődik, míg a legmagasabb pontja 147 méteren van, azaz 42 méter a magasság. 
Sajnos a műszeres méréshez képest mind a Google Maps Find Altitude és a pontosabbnak vélt Google Earth mérése is téved.

3. Minden adatunk megvan! A magasság osztva az út vízszintesre vetített vetületi hosszával (ezt mértük a Google térképén) ad egy arányt. Ha ezt az arányszámot megszorzod százzal, megkapojuk százalékban a meredekséget. Behelyettesítjük az adatokat a képletbe: tg α = h / a
A Gül Baba utcánál ez 42 méter / 212 méter = 0,198 x 100 = 19,8. Tehát a Gül Baba utca meredeksége százalékban megadva (és kerekítve) 20%.

5. Megkeressük tangenssel (pontosabban arcus tangenssel), hogy ehhez az arányhoz mekkora szög tartozik, megkapjuk a meredekséget fokban. Nincs más hátra, mint ellenőrizni a tangens táblázatban, hogy a kapott adat hány fokot jelent.
https://www.mozaweb.hu/Lecke-MAT-Sokszinu_matematika_10-2_Hegyesszogek_szogfuggvenyei-100700

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr147610472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adam_g007 2015.07.12. 18:05:42

Lehet érdemes egy pillantást vetni 1038 Budapest, Kőrés lejtőre is. Saját számításom 21.5%-ra dobta. Laktam arra, tényleg elég meredek.

Bambano 2015.07.12. 18:50:36

ilyen az, ha valaki csak tangens tételt tanult, meg pitagoraszt, szinusz és koszinusz tételt nem :P
ha sejtésem nem csal, összehasonlításhoz egyáltalán nem kellett volna szöget számolni...

Mr. Foster 2015.07.12. 19:36:56

@Bambano: A lejtőszámításnál a topográfiában a lejtőszöget számolják ki, viszont más helyeken (pl. a KRESZ táblák a meredekségről) százalékban adják meg a lejtő meredekségét. Ezért döntöttem úgy, hogy mindkét értékét kiszámolom az utcák meredekségének. Bővebben a lejtőszámításról itt is olvashat: www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_TOP4/ch01s04.html

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 19:49:42

A Zsibóinál elavultak a képek, hosszú évtizedek után végre aszfaltot kapott tavaly, illetve tavalyelőtt. Így a legmeredekebb aszfaltozott utca különdíját megkaphatja :-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.12. 20:18:50

Ismerek egy kitáblázott 21%-osat, igen gyakran járok arra... Itt a kép. Az elejét leszámítva, ahol kell ívesnek lennie konstans 21%-os. Egyszer mentem fel rajta bringával, az elég is volt.

https://www.google.hu/maps/@47.496341,18.998062,3a,75y,275.19h,76.92t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP4aPT66wmNzRGM5L5PpQ_g!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

A Rácz Aladár utca a következő elágazásig ettől a ponttól fefelé úgy 16-18% között van. Tavaly hetente 3-4-szer másztam fel rajta, szóval nem csak azért tudom, mert valamiféle pontatlan radarmérés ezt mutatja.

https://www.google.hu/maps/@47.490456,18.991682,3a,75y,341h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1saA6QA2QFVZN1108ZTTMpHQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Ezen felfelé van olyan rész, amin nem tudtam bringával felmenni, tehát 21% vagy afelletti.

https://www.google.hu/maps/@47.485496,18.975533,3a,75y,296.98h,81.17t/data=!3m7!1e1!3m5!1sMMFZItvWaXKF1zPq02rF1g!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26output%3Dthumbnail%26thumb%3D2%26panoid%3DMMFZItvWaXKF1zPq02rF1g%26w%3D88%26h%3D60%26yaw%3D106%26pitch%3D0%26thumbfov%3D96%26ll%3D47.485497,18.975533!7i13312!8i6656?hl=hu

Ezek a fenti képen levő listának igencsak a tetejére mennek...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.12. 20:19:33

@molnibalage: Az utolsó linkel levő utca több pontjáról csináltam képes és otthon lemérve 22 fok körüli értékeket kaptam.

Mr. Foster 2015.07.12. 20:23:38

@bm613: Örömmel hallom :) Magam is jártam arra, s ez tényleg így van. A képeket a Google Earth programról készítettem, s akkor, amikor körbefotózták az utcát, még éppen a felújítása zajlott.

mortullus 2015.07.12. 20:28:36

Érdekes lehet itt közlekedni egy ónos eső után.

Mr. Foster 2015.07.12. 20:31:28

@molnibalage: Köszönöm a linkeket! Érdemes lenne a fenti módszerrel pontosan megmérni a meredekségüket, a Thomán istván és a Rácz Aladár utcát nem javasolta eddig senki, nem elképzelhetetlen, hogy van meredekebb utca Bp-en :) Most elsőre ahogy néztem ezek is olyan utcák (és sokszor a táblák is ezen szakaszokra értendők), amelyek hosszúak, és egy-egy szakaszuk nagyon meredek, de a teljes utcahosszt tekintve nem érik el a 21%-os meredekséget.
Ha jól látom az egyik a Magas út, ami kétszer is szerepelt a listában, és ennek valóban vannak szinte járhatatlan részei. Ugyanakkor a teljes Magas út meredeksége 9%. Mint a fenti táblázatban is van, pl. a Tatárvirág és Sugár út közötti szakasza 16%-os meredekségű.

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 20:32:30

@molnibalage: Ahogy olvasható, általában teljes utcára számolt Mr. Foster. Az utolsó képed, amelyen Thomán István utca olvasható, valójában a Tamási Áron utcát mutatja a Thomán István utcai kereszteződésénél. Ezt a 21-est pont említi is a cikk.
A Magas út is szerepelt a versenyben, a facebookos képek közt megtalálod. A Rácz Aladár úgy néz ki, tényleg kimaradt, pedig valóban durva, helye lehet az élmezőnyben.

@Mr. Foster: Tudom, nem kritika volt, csak a krónikák kedvéért jeleztem :-)

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 20:33:48

@bm613: Maga a Thomán kutyafüle, max. pár %, még a legmeredekebb részei is a mezőny aljára sorolják.

Mr. Foster 2015.07.12. 20:37:59

@bm613: Köszönöm! Tényleg elgondolkoztam, amikor töltöttem le a képeket a Zsibói utcáról, hogy ez azért megváltozott azóta...
Ezek szerint még érdemes lenne kiszámolni a Rácz Aladár utcát és a III. kerületi Kőrés lejtőt, amit adam_g007 ajánlott. Amint megvagyok vele, frissítem a posztot az új adatokkal :)

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 20:44:28

@bm613: @bm613: Egyébként a Thomán végébe (zsákutca, a végén egy kis körrel, hogy a 112-es meg tudjon fordulni) érdemes elnézni egy tiszta estén. A Street View képén nem látszik, de az egyik legszebb kilátást nyújtó hely tud lenni szerencsés esetben.
@Mr. Foster: Az mondjuk igaz lehet, hogy a Rácz a hosszúsága miatt csak egy-egy szakasszal játszhat, de azzal mindenképp. Jut eszembe viszont, ott van a Hóvirág utca, amely nagyjából annyit csinál, hogy a Rácz elejét és végét összeköti, csak kb. nyílegyenesen... tehát ugyanaz a magasság, sokkal rövidebb úton, na azt érdemes még megnézni. Utána meg elképedni, hogy azon is föl tud menni egy busz :D

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 20:54:13

@Mr. Foster: Ja, látom, a fb-on már az új arculattal szerepel az utca :-)

csepke 2015.07.12. 21:30:00

szerintem rosszul van számolva. a google mapsen mindennek a vízszintes vetületét lehet látni/mérni. Így az utca hossza amit annak láthatsz, valójában az utca vízszintes vetületének a hossza. azaz a lejtőalap a fenti szövegben

fzoli415 2015.07.12. 21:47:56

Jó gyűjtés. :) Pár éve volt egy cikk erről. Olvasnivalóként belinkelem (persze ez sem abszolút dolog, csak egy gyűjtés):
koos.hu/2008/10/14/a-legmeredekebb-utcak-magyarorszagon

Gyűjtöm is ezeket, a félszubjektív tapasztalatom szerint a II. Táltos, Rákóczi és Mikes Kelemen a nyertesek. Kell a helyszíni tapasztalat és a relatív megítélés is, mert pl. a Villám utca nem egyenletesen emelkedik, hanem "normáleloszlás-függvény" alakban, ezért a közepe ennek is igen meredek, a térkép alapú számtás itt teljesen félrevezető. Ha elé állsz, meglátod :) Ugyanígy a Mikes Kelemen sem egyenletes, ott is van egy rövid durvulós szakasz.

A felsoroltak verik a Rácz Aladár, Ágnes, Hóvirág, Tamási Áron utcákat. A Magas út már részben erős.

Jó cikk, jó visszagondolni rá, milyen volt ezeken a helyeken gyalog is és kocsival is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.12. 22:18:14

@Mr. Foster: 11. kerület, Szendrő köz. Itt is van egy kis törés a görbében a GE domborzati profilban, de 16,5% feletti átlagos a teljes szakaszra, de ez alsó szakasza 20% feletti. Ezt is tapasztalatból ismerem, sokat tekertem erre. Mikor először jártam, akkor felújítás miatt kavicsos volt és csúszós. Állóra fékezett kerékkel csúsztam le egyes szakaszain...

11. kerület Ágnes utca, dettó mérési hiba, ugrásos. Ennek ellenére ezt is ismerem, jöttem le rajta. A Fodor utca feletti és az alsó része Denevér útig valami bruális, bőven 20% feletti, az átlagos meredekség 17,2%. Valamilyen oknál fogva az Ágnes út megszakad és sokkal fentebb folytatódik, azt nem számoltam, mert egy így elég hülye út. A lenti összefüggő szakasza a Szúnyogh és Bürök út találkozása és a Rázch Aladár út között számoltam.

Ez a kettő is a fenti mezőnyben lenne a teljes listán rövid szakaszon és aboszlút teljes hosszon is.

Hunyad lejtő, az Irtás utcáig felfele. Lazán 20% feletti meredekségű.
https://www.google.hu/maps/@47.512241,18.978373,3a,75y,338.79h,88.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqEmJjUycWhXucJB9TXRMSw!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Ez itt hivatalosan utca. 18% feltti meredeksége van kb.
https://www.google.hu/maps/@47.475674,18.973514,3a,75y,321.15h,83.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1shPZmEXMRHFB4LMxFMQO-CA!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Mivel nagyon sok felé jártam, ezért egyre több utca ugrik be...
Ezek a leggyakoribb bringás útvonalaim voltak tavaly, de nem az összes.
scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/t31.0-8/10540737_614605548659501_3060267606082232552_o.jpg

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.12. 22:28:37

A feni utak közül mindnél jártam kivéve a Hunyad utat, de elmehetek oda is, az egyik szokásos útvonalamtól nem nagy kitérő, csak valamiért soha nem jutott eszembe a Csillagvölgy+Király út helyett arra menni.

Hűvösvölgy, Mikes Kelemen utca. 18,5% amíg emelkedik.

Nem sértésként kérdezem, pusztán kíváncsiság, de a komment mennyire született GE mérés és mennyire saját tapasztalat átlal? Mert a bringásokat végigkérdezve tutira mondanak még meredek utakat másfelé is.

Szépvölgy és Hármashatárhegy táján is vannak szép merdek utak, de arra nagyon kevésszer jártam. Szóval a lista szerintem erősen pontatlan, az első tíz hely gyakorlatilag erőlködés nélkül feltölthető olyan teljes vagy majdnem teljes utcával, amik 17-18% táján vannak.

zoszil 2015.07.12. 22:44:21

Tihany Gödrösben van egy 25 %.os köz. A tárogató köz. Elég keskeny, de érdemes kipróbálni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.12. 22:44:24

@fzoli415: A linkelt írásban az van, hogy 10-12%-os utat jelölni kell. Gyak folyamatosan ilyen és ennél merdekebb utakon tekerek, és ezek közül kb. kettő van kitáblázva, legalábbis én ennyit láttam összesen a János-hegy, Széchényi-hegy és Hármashatár hegy táján, ahol én tekertem. Gyakorlatilag azt kell hogy mondjam, hogy szinte sehol nincs kitáblázva...

A II. táltos út az hol van Bp-n? A Rákóczi?

bm613 · http://izland2009.blog.hu 2015.07.12. 23:06:11

@fzoli415: A Táltosnak is különböző szakaszai vannak, azért írja Mr. Foster azt, hogy egy része 35%-os. És ezt most frissen tanúsíthatom, ugyanis az előbb végre megnéztem :-) többször is gondoltam már rá, amikor ilyen cikkekben előkerült, de eddig mindig győzött a lustaság. Brutális a 35-ös rész, feltolni sem volt könnyű rajta a biciklit.

@molnibalage: Itt a Táltos, közel a Rákóczihoz, de az Ördög-árok túloldalán.
www.google.hu/maps/@47.5506634,18.9480574,17z?hl=hu
A Szendrő köz és az Ágnes út nem XI., hanem XII. Fura, hogy a Szendrő közben azt hiszem, sosem jártam, pedig ezernél többször sétáltam el mellette, főleg iskolába menet vagy onnan hazafelé.
A Thomán István utcai képeid nagyon jók :-)

@Mr. Foster: -nek pedig még meg sem köszöntem, hogy a fb-os képeken figyelt az autóm személyiségi jogaira :P

Koós Miklós · http://koos.hu 2015.07.13. 09:01:30

mivel számos teleknek megvan a pontos geodéziai felmérése, ezért két teleknél is összevetettem a (gps alapú) műszeres geodéziát az általad belinkelt és felhasznált google maps-os magasság meghatározással. Nagyobb földrajzi területek átlagos magasságára valóban hasznos és közelítően jó, de egy 18*50-es telek esetében a 4 sarokpontra 1,5-3,5 m-es eltérést hozott ki és ráadásul nem egységesen minden pontnál, hanem össze-vissza + ami a legzavaróbb, hogy a kimásolt, majd az alkalmazásba bemásolt koordináták nem pontosan ugyanoda kerültek vissza, sok esetben láthatóan 4-5 m-rel arrébb. Mindez azért érdekes, mert ha 50 m-en akár 3,5 m is lehet a függőleges különbség, akkor egy 200 m-es utcánál milyen pontosság fogadható el? Műszeres mérés híjján a 20-21-25% helyett marad a nagyon meredek, a piszok meredek és a k...a meredek meghatározás :-)

prim 2015.07.13. 10:27:05

A google maps azért csak közelítőleg pontos. És ahogy Koós Miklós is irta, a pontatlansága rövid távolságoknál elviheti a százalékos eredményeket. Nem akarok nagyon trollkodni, a módszereid jók, viszont a kiindulási alapanyagaid már messze vannak a geodéziai igényességtől...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.13. 11:16:54

XII. kerület. Rázc Aladár utcáról nyílik, zsákutca, Pinty út. Az alsó bevezető szakaszt leszámítva végig 20+ százalék körüli, felsétálni rajta izomszakasztó, simán vannak 25% feletti szakaszai is. A GE radar mérése sajnos itt is hibás (mitől lett ez ilyen szar, régen alig találtam ilyet, most meg szinte mindenhol van ugrásfüggvény jellegű hiba...). Felúítás idején jártam ott, szintén állóra fékezett kerékkel csúsztam le. Ez az alsó rész, ketté van vágva ez is. A felső része is 20% táján van. Mindkét részén jártam. Tényleg ilyen meredek, simán toplisát ez még összesen, nemhogy külön az alsó szakasz. Egyszer jártam mindkét részén, elég is volt...

https://www.google.hu/maps/@47.488448,18.990393,3a,75y,310.56h,68.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8-10N8xSp_NGrqUD1Ko0hw!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Ez is igen rövid, de akkor is teljes utca+zsákutca, de még neve sincs... 20% feletti. Kicsit nedves aszfalton járam arra és kiállva a nyeregből kiprögött a hátsó kerék... Itt is csak egyszer jártam, elég is volt...

https://www.google.hu/maps/@47.484622,18.970608,3a,75y,27.04h,82.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdVy6LNl97WKcX4Ylmv-JA!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Ehhez közel Adorján út. 18-19% teljes és van bőven 20% feletti része is, szintén csak egyszer jártam erre.

https://www.google.hu/maps/@47.481718,18.979471,3a,75y,157h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sXhyjsDp3hm8PPpGHO9MbUA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26output%3Dthumbnail%26thumb%3D2%26panoid%3DXhyjsDp3hm8PPpGHO9MbUA%26w%3D88%26h%3D60%26yaw%3D157%26pitch%3D0%26thumbfov%3D96%26ll%3D47.481718,18.979471!7i13312!8i6656?hl=hu

Kálóz út. Ezen nem mentem le soha, mert a Pinty úthoz hasonló... GE radarmérés itt is hibás, de a hibáig és ameddig kisebb a meredeksége ez is 18% tája.
https://www.google.hu/maps/@47.49192,18.987481,3a,75y,160.86h,65t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMHTpw2eqF-XCb-hHya9_ow!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Ha végigtekernék Bp. összes elvetemült zsákutcáján akkor simán az jönne ki szeintem, hogy a TOP10 listára 18% alatt beköszönni sem lehetne...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.13. 11:37:11

Csiga út. Itt sem jártam még, holott a közelében megy el rendszeres útvonalam, de megnézhetem.

https://www.google.hu/maps/@47.516306,18.974243,3a,43y,340.33h,76.08t/data=!3m7!1e1!3m5!1s0jZe7igYESQ21zFcRuoOtA!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D0jZe7igYESQ21zFcRuoOtA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26yaw%3D282.2052%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=hu

Pethényi, 20% feletti teljes átlagot néve. Ezen sem mertem le és felmenni, csak láttam fentről és előzetes tervezés során.

https://www.google.hu/maps/@47.50745,19.009455,3a,75y,230.01h,76.12t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjsixAWN2rWC_fbN2QSh_Ow!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DjsixAWN2rWC_fbN2QSh_Ow%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26yaw%3D36.731003%26pitch%3D0!7i13312!8i6656?hl=hu

Zsibói utca. Egyszer mentem le rajta mikor ilyen volt és felúítás alatt állt. Brutális volt ez is, 19% táján van az össz átlag.

https://www.google.hu/maps/@47.505043,18.998768,3a,75y,220h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQqIVcpTFEkjr7DuBTBJmqw!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26output%3Dthumbnail%26thumb%3D2%26panoid%3DQqIVcpTFEkjr7DuBTBJmqw%26w%3D88%26h%3D60%26yaw%3D220%26pitch%3D0%26thumbfov%3D96%26ll%3D47.505043,18.998768!7i13312!8i6656?hl=hu

Bocs, hogy ilyen ömlesztve jön, csak fel kell idéznem, hogy merre jártam és merre nem miután megismertem a környéket.

hümhüm 2015.07.13. 12:49:30

@Mr. Foster: Mesterem, az a baj, hogy te a lejtő százalékban kifejezett meredekségét rosszul számoltad. Egy lejtő meredeksége százalékban kifejezve a lejtő szögének a szinusza, azaz a lejtő hossza (nem a vetületének a hossza, hanem az a hossz amit a lejtő felületén végigjárva mérhetsz!) osztva a lejtő esésével (emelkedésével). Azaz a 0%-os lejtő a vízszintes, az 50%-os lejtő a 30 fokos, a kb. 70%-os lejtő a 45 fokos és a 100%-os lejtő a 90 fokos. Ez a százalékos érték van feltüntetve a megfelelő útmenti táblán is. Amit te a vetületekből számoltál, a lejtő szögének tangense, az mindig nagyobb, mint a szinusz értéke (kivéve a 0-nál), mivel a szinusz értéke a koszinusszal van osztva, ami szintén kisebb mint 1 0-tól 90 fokig.
A számítási eljárásodban hibás, hogy a Google Maps képen látható utcahosszt a tényleges hosszúságnak veszed, holott az elvileg a vízszintesre való vetület, azaz rövidebb, mint az utca tényleges hossza. Így nem jogos a Pitagorasz tétellel kiszámítanod a másik befogót, mivel amit mértél, az a másik befogó hossza. Azaz pl. az általad nyertesnek mért Gül Baba utca esetén a helyes érték a te adataiddal tg(hajlássszög)= 42/212 = 0.19811, amiből a szög 11.2 fok, aminek a szinusza 0.19423, azaz az utca átlagos lejtése 19.42 %.
Az már egy más kérdés, hogy a Google Maps térképein az utca milyen pontossággal van feltüntetve, hiszen a látható képek sok-sok műholdképből állnak össze, amely képek valamekkora látószögű objektívvel készültek, és ezeknek a geometriai torzításából adódó eltéréseket valahogy összemasszírozták utólag, hogy folytonos látványban legyen részünk. Amellett, ha megfigyeled a műholdképeket, láthatod, hogy nem feltétlenül függőleges optikai tengellyel készültek, hanem van bizony olyan is bőven, amelyik nem 90 fokos nézőszögből látható. Ezek szintén méreti torzításokat jelentenek.
Sajna, ha tényleg igazságos akarsz lenni az utcákkal, akkor oda kell menned, és pontosan lemérve a hosszakat és a szintkülönbségeket tudod csak meghatározni a valódi értékeket.

hümhüm 2015.07.13. 12:50:54

@hümhüm: Bocs, a százalék a lejtő szögének szinusza szorozva százzal...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.13. 13:05:07

@hümhüm: Nem is értem, hogy m iért Gmaps-szel szórakozik bárki, a GE-ben van route lehetőség és domborzati profil...

Viszont már bocs, de a %-nál hülyeséget írsz. A 100%-os lejtő az a 45 fokos. Ugyebár a % azt jelenti, hogy száz méter alatt hány méter a szintkölönbség. Egy 100 méteren 100 méteres difi (vagy akárhány méter) az egy négyzetek az átlója, ami 45 fokos az olallal...

Mr. Foster 2015.07.13. 13:29:58

@molnibalage: Nagyon köszönöm, tudom követni így is az utcákat! Ezeket az utcákat is kiszámítom, és felveszem a listába, hogy pontosabb képet adjon a poszt. Műszeres számítást egyelőre nem tudok megvalósítani, de felveszem a kapcsolatot a Földtani és Geofizikai Intézettel, elképzelhető, hogy tudnak segíteni.

Mr. Foster 2015.07.13. 13:35:55

@prim: Teljesen jogos a felvetése, s ezt magam is tudom. Az elérhető számítási módszerekkel igyekeztem a legpontosabb képet adni, műszeres mérést nem tudom megvalósítani. A másik célom az volt, hogy olyan számítással nézzem az utcák meredekségét, ami könnyen megérthető és mások által is kiszámolható. Az eddigi tapaszatlatom az, hogy arányaiban jól szemléltethető így az utcák meredeksége, persze az lenne az álom, hogy az utcákat műszerrel is megmérjük :)

fzoli415 2015.07.13. 14:17:12

@molnibalage: Ez első hely az, ahol ki van írva, hogy a Magas út - Konkoly Thege út ezen az útvonalon autóval NEM elérhető? :)
A többit megválaszolták a kollégák, a táblázás szerintem is következetlen. Állítólag a Villám utácban is volt valamikor tábla. A Hunyad lejtőt akartam is hozni.
Jó tippeket hoztál, az áttekintő térkép különösen jó, összejöttek a városi túraötletek a télre. :)

hümhüm 2015.07.13. 15:23:11

@molnibalage: " A 100%-os lejtő az a 45 fokos".
Tévedsz. A lejtő/emelkedő százalékos értékének definíciója azon alapszik, hogy hány méter megtételével hány métert emelkedsz/süllyedsz. A 45 fokos lejtőn 14.14 méter megtételével 10 métert emelkedsz, azaz 70.71 %-os az emelkedő. A 100% az, amikor létrán mászol föl/le.

2015.07.13. 15:59:50

Battai utca Battai lépcső előtti része is nagyon meredek. Ágnesen le-föl megyek minden nap :) 1-esben. ha megy a klíma, alig sikerül.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.13. 17:48:19

@hümhüm: Persze, mindenki hülye, csak te vagy helikopter esete mi...?

lmgtfy.com/?q=slope+percentage

freeandhandy.com/wp-content/uploads/2011/07/Grades_degrees-300x234.png
en.wikipedia.org/wiki/Grade_%28slope%29
www.archtoolbox.com/measurements/geometry/slope.html

Ha már tévedtél és ilyen súlyosan, legalább maradnál csendbe. Ez általános iskolai tanyag öregem...

tehtube 2017.12.13. 09:00:46

Az Adyliget-Remete Határ útján is található igen meredexakasz, ill. a Rákóczin.

Dániel Markos 2018.03.07. 11:43:02

Budapest-Csatárka, Verecke út (zsákutca):
https://www.google.hu/maps/@47.5342781,19.0015812,3a,75y,304.45h,87.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJgm4bFNuc8ETnW82OU_bOA!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu
Ha jól emlékszem ez még nem volt, sőt nagyon a környékről sem volt még utca... A mászást már a Verecke lépcsőn meg lehet kezdeni és ezzel zárni.

Dániel Markos 2018.03.10. 23:17:55

Feltétlenül meg kell említenem a Széltető közt! Ez a Remete-hegy keleti lábánál található, elég eldugott helyen, a Nyereg út - Haránt köz visz oda például. Az utcát két részre osztja a Haránt köz. Alsó része kb 35%-os, én a Máriaremetei Határ utcához hasonlítom, csak hogy aztán folytatódik a felső résszel, ami nem sokkal kevésbé emelkedik így... Egészét tekintve úgy 20-35% között alakul, de ezt csak érzésre, illetve az alább linkelt Strava-n az utcára lerakott szegmens infójából mondom. Sok utcát megtekertem már a föntebb említettek közül is szinte mindet, de ez szerintem veri az összeset. A Gül Babát is. Az átlagolva teljes távra 20%, de az alja elég laza, ezt a Széltető köz veri!

Mai tekerésem során bejárt utcák egy részéről készítettem fotókat képaláírásban van egy kis infó, amit ezen a linken elérhettek:

www.strava.com/activities/1445848411/shareable_images/photo_based/14766985/1/257d3444-9e59-4821-9726-45c0f02fa69d?hl=en-US&v=1520716961

énvagyokavonalban 2018.07.08. 20:13:19

12. ker. Szechenyi emlek es Abigel kozott megepitettek ket hazat, igy az Ágnes utca uj szakasza is elkeszult: a tabla szerint 25% meredek!

mrfoster 2018.07.09. 12:16:40

@énvagyokavonalban: Köszönöm a kiegészítést! Öröm hallani, hogy még épülnek egyre meredekebb utcaszakaszok Budapesten! Ez az új Ágnes úti szakasz a Melinda utca utáni kanyarban található?

RETROPETI 2020.04.15. 08:46:09

Remek a cikk, de úgy érzem, hogy kimaradt belőle Rózsavölgy, ott is vannak meredek utcák, pl. a Tokaji utca.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2023.01.17. 17:51:18

A Kiscelli utca a tábla szerint 20%-os.
süti beállítások módosítása