Már a Bud Spencer emlékfalra emlékező emlékfal is eltűnt a Filatorigátnál
2018. június 18. írta: fosterur

Már a Bud Spencer emlékfalra emlékező emlékfal is eltűnt a Filatorigátnál

Nyomát sem találni a színész halála után készült graffitinek

eltuntettek_budspencert.jpg

Óriási magyar rajongótáborral rendelkezett Magyarország Bud Spencer (vagyis Carlo Pedersoli) – a honlapját éppen ezért magyar nyelvre is lefordították. Amikor 2016. június 27-én a színész 86 évesen meghalt, nálunk ezrek, ha nem tízezrek gyászolták.

Az olasz nagykövetség épületének kerítését elborították a virágok, a levelek, és aki csak tehette, a közösségi oldalakon leírta, melyek voltak a kedvenc Bud Spencer-filmjei, és azt is, miért imádta ezeket a mozikat.

A legendás színész halála után a rajongók a szentendrei HÉV-vonalán, a Filatorigát megálló közelében állítottak neki emléket. A graffitikkel borított fal egy részét Bud Spencernek szentelték, fekete alapon készült el fekete-fehér portréja, és a születésének, illetve a halálának az évszáma.

mti_marjai_janos.jpg

Fotó: MTI/Marjai János

Azonban az emlékfalat egy éven belül többször is megrongálták. Először Lagzi Lajcsi és az Édes Élet stábja festett rá. Később valaki festékkel vörös csíkot húzott át Bud Spencer portréján.

2017 tavaszán pedig ennél is szörnyűbb dolog történt: április 27-re virradóra ugyanis teljesen eltüntették az emlékfalat, feketére mázolták az egész felületét. És egy felirat díszelgett a falon: „C'est ci n'est pas un emlékfal” vagyis: „Ez nem egy emlékfal”. Miután megjelentek az erről szóló fotós bejegyzések Facebookon, hatalmas volt a felháborodás, rengetegen megosztották a témával foglalkozó bejegyzéseket és sokan mondták el hozzászólásaikban a véleményüket.

emlekfal2b.jpg

emlekfal2.jpg

Fotó: Facebook/Krumplishal

 

"Sajnálattal látom a képet. El vagyok keseredve. Hogy emberek nem tisztelnek semmit sem. Felháboritó. Hol élünk? Kinek bántotta a szemét, hogy egy remekmű van ott és hogy kinek a tiszteletére készült" - írta például a Bud Spencer rajongói klub egyik tagja. Néhányan megpróbálták megmenteni az emlékfalat, elkezdték higítóval leszedni a színész arcképéről a festéket, mellé írták: „Te mondd, hogy ez egy emlékfal, a te hangod mélyebb”. Azután egy ideig csend volt ezzel kapcsolatban, és semmilyen további információ nem jelent meg erről.

Nemrég arra sétáltam, és már az egykori Bud Spencer emlékfalnak tisztelgő feliratot sem láttam. Nyomtalanul eltüntette egy graffiti. Ezt a fotót készítettem a helyszínen:

budspencer1.JPG

 

Az egyik ismerősöm, aki street arttal foglalkozik, azt mondja, szerinte ez nem tragédia, egyszerűen ez a műfaj sajátossága: „egyes felületek folyamatosan változnak, alakulnak, úgy, ahogyan egy utcakép is. Feliratok bukkannak fel majd tűnnek el. Semmi sem örök, semmi sem állandó. Sok alkotás a pillanatnak készül.”

Sajnálom a Bud Spencer emlékfalat. És Önöknek mi erről a véleménye?

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr6414043174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ételizésítő 2018.06.19. 22:59:48

Azt, hogy az ismerősödnek van igaza.
Ez egy fal, amire festenek. Ki ezt, ki azt, kinek ez tetszik, kinek az.
Mindenki más felülfesti a korábbiakat, és felül is festheti, minden joga megvan hozzá.

Kb. ugyanaz, mint az internetes hozzászólás, amit bármelyik barom törölhet, ha ő a bloggazda.

hungarisztan 2018.06.19. 23:51:23

Lehet esztétizálni (street art, my ass), meg filozofálni, hogy pillanat művészete, de az ugye megvan, hogy aki nagyon-nagyon művészien feketére lefestette, meg ráírt egy girbegurba feliratot franciául, de olyan béna volt, hogy az emlékfal szót még csak oda sem bírta fosni eredeti nyelven, mert nem bírta kiguglizni, vagy nem bírt egy franciát megkérdezni róla, nos az a derék „művészember” csak egy pitiáner senkiházi, aki arra recskázott, hogy egy csomó ember örömébe belegázolt (már ha lehet az öröm szót használni arra, hogy egy elhunytnak valahol jópofa, sokaknak tetsző emléket állítanak – és véletlenül sem személyes sértettség beszél belőlem, mert Bud Spencer aranyos ugyan, de hát azért nem ver le a víz, ha lekésem a Különben dühbe jövünk 182. ismétlését; nekem ez a portré csak egy szép, emberi gesztus volt: emlékállítás annak, hogy valakik tisztelték C.P. életművét, a feketére neoluxozása meg pont ennek az emberi gesztusnak az annullálása volt; engem meg pont ez az embertelenség zavar, merőben elvi szinten).

A „street arttal foglalkozó ismerős” (fordítsuk le magyarra: már az összes létező mozgólépcsőre és járműre odafosta filccel a tagjét) cinikus érvelése ott bicsaklik meg, hogy az eredeti alkotás helyére (amely nem volt tökéletes műalkotás, mégis toronymagasan a valahavolt legszínvonalasabb alkotás volt a filatorigáti falon) nem egy hasonló kvalitású graffiti került, hanem egy minden szempontból értékelhetetlen szar, érték nélküli rombolás. Fölösleges ezt tovább magyarázni és elemezni, a készítője ennyire volt képes, pont.
Mondjuk ma már ott tartunk, hogy szinte már ez is erény, hogy legalább felismerte, hogy alkotással hiába is próbálkozna, kevés ő hozzá. Azt azonban ép ésszel nehéz felfogni, hogy miképp okozhatott örömet ez a barbárság – hiszen a lúzer gyerek még csak fel sem vállalhatta hősies tettét, hiszen joggal tarthatott volna attól, hogy esetleg nem mindenki a művészetesztétika és/vagy deprimációszociológia elméleti megközelítései felől fogja a művészetét (és őt magát) boncolgatni. Egyszóval gyáván, sunyin lerombolta egy nálánál tehetségesebb fickó alkotását, mert valamiért ő erre recskázni tudott. Hááááát... ha van karma, akkor ennél nagyobb öröme sosem lesz az életben. (Az tisztán látszik, hogy eddig nem volt, mert ha lett volna, akkor nem más emberek örömének tönkretételében találta volna meg a saját örömforrását. Kell hozzá egy bizonyos betegség, nem mondom.)

(És ez a félreértések elkerülése végett nem konkrétan Carlo Pedersoliról szól, lehetett volna ott bárki más, (relatív) köztiszteletben álló személy. Arról szól, hogy mindig akadnak csicska köcsögök, akik semmit nem tisztelnek, de nem punkságból, vagy valami egyéb zavaros – „futottak még” kategóriás – ideológiából, hanem egyszerűen csak azért, mert elbaszott szülők elbaszott kölykei, és ennyire futja tőlük – értelmetlen rombolásra. Tettére értelmes magyarázatot sosem tudna adni, de nem is bajlódik ilyennel. Aztán az egész életét leéli ebben a szellemi nyomorban, csak hát a nihil természete az, hogy egyre nagyobbakat kell dobni a buli-feelinghez, úgyhogy előbb majd lelopja a csapot a kórház mosdójából, aztán meg felgyújtja a hajléktalant. Ez ebben a szomorú, C.P. lemázolása csak a felszín. De eléggé megmutatja a belső embertelenséget.)

Gekko 2018.06.20. 06:54:23

@hungarisztan: Aztán miért volt az a sima portré komolyabb művészeti alkotás, mint akár melyik másik? Csak mert Neked tetszett? Mert Te tudtad hova kötni? Mert realisztikusan ábrázolt? Mert kiszámítható hatást váltott ki?
Csak szólok, a konzervativizmus az nem azonos a maradisággal. Egy grafiti eltűnésén keseregni elvi alapon béna, ostoba de legalább felesleges dolog.

drover(fanyul társa) 2018.06.20. 09:16:04

Már elnézést...
De ezekben a gyermeteg krix - kraxokban mi a művészet? Grafiti az amit pl. Banksy csinál. Ezek ocsmány és ronda papagájmázolmányok, amiknél egy 4 éves óvodás is különbet "graffitizik".

hawkeye 2018.06.20. 09:18:45

A szomszédban lakom.
Ezek a graffitis "művészek" szerintem exhibicionista, egoista kretének.
Igen sokszor látom, hogy egy festhető faldarab miatt veszekszenek, nem egyszer verekszenek.
"Alkotásaikat" nem tartom sokra, általában forma, tartalom nélkül...

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.06.20. 10:35:03

Sz@rjon sünt, aki a Mester képét tönkretette.

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2018.06.20. 10:37:51

@Gekko: Lesz@rom, ha egy csiricsáré gusztustalan tag-et egy másik hasonlóval átfestenek. A Mester portréja nem egyvalakinek tetszett, az egy kegyhely lett fél nap alatt, azt tönkretenni, kegyeletsértés! Sz@rjon sünt, aki átfestette!

encir 2018.06.20. 11:58:15

Fesse meg újra - úgysem volt tökéletes, hátha azóta fejlődött a "Mester"

KukuxuBucsu 2018.06.20. 14:28:51

Nem kötözködni akarok, de Bud Spencer előtt még kb 4 másik nekrológ graffiti volt azon a falon, legtöbbje igen szerény időt élt meg, Bud elég sokáig húzta. Nem sok legálisan festhető falfelület van Budapesten, ez az egyik, így azt várni, hogy valami ott örökké tart igen fura. Nekem speckó az első graffiti volt ott a legszimpatikusabb, egy halálfej, aminek a fogsora a parlamentet ábrázolta, még a 80as években. Jobb lenne ott egy bugyikék fal fehér csíkkal, mert eredetileg az volt.
Ez a graffiti nem művészet faszság meg faszság, művészet minden, amit a készítője a befogadás aktusára koncentrálva készít, vagy valami ilyen badarság a művészet egyik definíciója. Szal szarjon sünt mindenki, aki szeretne, de inkább ne.

hungarisztan 2018.06.20. 23:42:38

@Gekko: Ember, eléggé jelentős szövegértési kihívásokkal küzdesz. Nem másolom most be az első kommentem, próbáld öntevékenyen újraolvasni, és értelmezni, hogy miről szólt.