Nézze meg, hogyan változott a babakocsi 100 év alatt!
2019. január 16. írta: mrfoster

Nézze meg, hogyan változott a babakocsi 100 év alatt!

mrfosterblog_mrfoster_babakocsi50.jpgmrfosterblog_mrfoster_babakocsi21_1.jpg

Ahogyan az autómobilok fejlődésének, úgy a babakocsik dialadalútjának is számos állomása volt. Az arisztokrácia szorgalmazta a fejlesztését, majd a szabadalom eladását követően Amerikából indult hódító útjára. Nézze meg, hogy Magyarországon miben tologatták a gyerekeket 1900 és 1970 között!

(Nyitókép: Fortepan/Kiskos Vajk adományozó 1972-ből, és Fortepan gyűjtés 1940-ből a Németbólyon található Batthyány-Montenuovo kastéllyal a háttérben.)

1900-as évek:
státuszszimbólum, nagy kerekek, mózeskosár, kecske

mrfosterblog_mrfoster_babakocsi0.jpgFotó forrása: Henry Ford Collections (1900.)

Mielőtt feltalálták a babakocsit, a csecsemőket leginkább kézben, esetleg kendőben-háton vitték ide-oda. Babakocsiszerű eszközöket egyébként már 1620 környékén használtak, de ezek inkább háromkerekű székek voltak, amiben a kisember csak ülni tudott. A babakocsi prototípusa, egy kagylóalakú, háromkerekű jármű Devonshire hercegének kérésére készült el 1733-ban. Úgy tervezték, hogy kecske, kutya vagy póni fogja húzni - hasonlóan a fenti modellhez.
mrfosterblog_mrfoster_babkocsi1.jpgFotó: Fortepan/MAGYAR BÁLINT adományozó (1910.)
Március 15. (Eskü) tér, háttérben a piarista rend által a Glöckelsberg-telken 1760-ra felépített kollégiumi szárnyépület (1931-ben lebontották).
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi4.jpg
Fotó: Fortepan (1915.)

A komolyabb tervezések az 1840-es évektől indultak Amerikában, ahová a szabadalmat eladták. Itt aztán belehúztak a gyártásba és a funkcionalitás is fókuszba került; megjelent a fék és a napernyő. Kezdetben a postakocsi formájából indultak ki, de ez nem bizonyult elég stabilnak, ezért két nagyobb méretű kereket tettek hátulra, ezzel ellensúlyozva az elülső részt.
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi2.jpgFotó: Fortepan (1910.)

A babakocsik egészen sokáig fából vagy fonott kosarakból készültek és drága sárgaréz csapolások-csatok fogták össze az elemeket. Mint látható, az 1910-es években idehaza is jellemzően fából készültek a kocsik. A babakocsi megfordításának ötlete is ekkoriban merült fel, párhuzamosan azzal, hogy a kerekek külön-külön mozgathatóak lettek, megkönnyítve a manőverezést. A babakocsi divatba jött, kiváltképp az arisztokrácia körében; státuszszimbólum, gazdagon díszített luxuscikk lett, amit sokszor egyedileg terveztek a tehetős családoknak.
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi3.jpg
Fotó: Fortepan/A R (1913.) Horvátország, Abbázia kikötő.
 

20'-as, 30'-as, 40'-es évek:
már nem csak úri hóbort, biztonságot nyújthat
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi8.jpg
Fotó: Fortepan/MAGYAR BÁLINT adományozó (1919.)
Horváth kert, a háttérben látható a házak az Alagút utca - Attila út kereszteződésénél állnak.

Az életet megkönnyítő szerkezet iránti kereslet növekedett. A Fortepanon található fotók tanúsága szerint ugyanakkor Magyarországon csak a 30-as évek végétől lett jellemzőbb a megjelenése, sokáig csak a gazdagabb rétegek engedhették meg maguknak. 
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi9.jpg
Fotó: Fortepan (1924.)

Ugyanígy, annak ellenére, hogy a babakocsi történelemben már az 1920-as évektől jelzik a kocsik alakjában bekövetkező jelentős változást, a magyarországi fotókon továbbra is az 1900-as évekre jellemző típusokat látni. Ezek még nem voltak eléggé biztonságosak, de az is igaz, hogy a leggazdagabb családok megkapóan egyedi tervezésű remekeket birtokolhattak.
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi10.jpg
Fotó: Fortepan/BARNA IMRE adományozó (1925.)
mrfosterblog_mrfoster_babakocsi11.jpg
Székből átalakított babakocsi, minden bizonnyal saját fejlesztés.
Fotó: Fortepan (1929.)

mrfosterblog_mrfoster_babkocsi12.jpgFotó: Fortepan/RÉVAY PÉTER adományozó (1934.)

A 30-as évektől eléri az országot a babakocsik újabb generációja: a tervezők egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a biztonságra, ezért a kocsi alacsonyabb és mélyebb lett, ráadásként elkezdték ellepni a piacot az összecsukható, sportos modellek. Tudták? A második világháborúig Németország volt a babakocsigyártás központja.

mrfosterblog_mrfoster_babakocsi14.jpgFotó: Fortepan/VESZPRÉM MEGYEI LEVÉLTÁR/KLAUSZER adományozó (1934.)

 mrfosterblog_mrfioster_babakocsi40.jpgFotó: Fortepan/LISSÁK TIVADAR (1941.) Városmajor.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Dunakapu téri piac, Győr, 1939. Fonott kosarak, sürgős-forgás, kalapos asszonyok és földön ülő árusok. És az előtérben kettő, beülős babakocsi; bennük egy kisfiú és egy kislány. Kitalálták? Éppen a különböző korokban használatos babakocsikról írok blogbejegyzést. Elismerem, különös téma, magam is meglepődtem, amikor belekezdtem. Az okok egészen prózaiak: írás során viszonylag rendszeresen kutakodom különböző archívumokban (sidenote: egyszer majd erről is írok egy blogbejegyzést), és a legutóbbi ilyen alkalommal felkaptam a fejem a fotókon megjelenő fura alakú babakocsikra. Ezek a szerkezetek majdnem a föld, jobban mondva az utca szintjével voltak egy magasságban, s úgy rúgoztak kerekeiken, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. S ugyanilyen természetességgel mosolyogtak azok, akik tologatták a szerkezetet. Ez volt az a pont, amikor puszta szórakozásból végigtekintettem mintegy 100 év babakocsi kínálatát, s hozzá átéltem mindazt a pillanatot, amit a fotós a babakocsi körüli szereplőkön elkapott. Izgalmas utazás volt, érdekes gondolatokkal. A magyarországi babakocsi evolúcióról szóló posztom hamarosan olvasható lesz. � *** #mrfoster #mrfosterblog #budapest #budapesthungary�� #budapest�� #hiddenplaces #hungary #budapestm #piac #babakocsi #askmrfoster #kerdezdmrfostert #oldtime #babies #pastcentury #mik #ikozosseg #baba #kisbaba #hubpages #bloggerlife #bloggers #thisisbudapest #babycar #gyor #győr *** Fotó: Fortepan/Konok Tamás ID./adomanyozó

Budapesti törtenetek (@mr.foster_budapest) által megosztott bejegyzés,

 

50'-es, '60-as, 70'-es évek:
a babakocsi mindenkié, sportos változatban és kagyló formában egyaránt 



Fotó: Fortepan/GALI adományozó (1954.)

A sportosabb, akár összecsukható ülőkocsik az ötvenes-hatvanas évektől lettek népszerűek. Az első összecsukható kocsi szabadalmát már 1906-ban benyújtották, de több évtized kellett, mire tökéletesítették ezt a verziót - az ún. ernyőkocsik óriási népszerűségnek örvendenek a mai napig. A különböző gyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a biztonságra és a praktikusságra - nyilván nem függetlenül attól, hogy mivel tehetik leginkább eladhatóvá terméküket.
 Fotó: Fortepan (1955.) Dob utca 61. Gyermekkocsi készítő termékválasztéka - jól kivehető, hogy nem is babakocsiként, hanem mély- és sportkocsiként értékesítik.

mrfosterblog_mrfoster_babakocsi25.jpgFotó: Fortepan/ LECHNER NONPROFIT KFT. DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT / adományozó (1966.) Babakocsi értékesítés Százhalombattán.

mrfosterblog_mrfoster_babakocsi46.jpgFotó: Fortepan/KÁDAS TIBOR adományozó(1972.) Mór, Dózsa György utca 1., ÁFÉSZ áruház.


Fotó: BAUER SÁNDOR adományozó/1967. Jobbra a Szerémi sor 12., szemben a Baranyai utca - Szerémi sor kereszteződése - 11. kerület.

Fejlődés ide vagy oda, az alábbi fotó jó példa arra, hogy 1968-ban sem volt annyira rossz egy old school kétkerekűben elpilledni.

 Fotó: Fortepan/GWEN JONES adományozó (1968.)

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr4614523040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nedudd_ki 2019.01.18. 10:10:38

Nem szabad kihagyni, hogy - a híres buszgyártó - az Ikarus is gyártott babakocsit. A van néhány kép róla. Például ez: www.facebook.com/173134966156923/photos/a.173322949471458/428464090624008/?type=3&theater