Logo Pic
Szocio guy 2024. október 13.

Amikor kevés az idő

2024.10.13. vasárnap

Egy autó 50 km/ó helyett kb. 100-140 km/ó-val közlekedett lakott területen belül, és egy elsőbbséget adó autó kihajtott elé, igaz, neki kellet elsőbbséget adnia. Véleményem szerint akkor is a gyorshajtó a felelős. Megtévesztő sebességgel hajtott. De tegyük fel, nekem kell, megkülönböztető jelzéssel gyorsabban hajtanom. Ebben az esetben, hogyan közlekedjek? Nyilván úgy sem mehetek 100-140 km/ó-val lakott területen, de ha gyorsabban megyek jogszerűen, mindig nekem kell figyelnem? Azt gondolom, ha nincs szemkontaktus, az elsőbbséget adó, és én köztem, le kell lassítanom, mert nem tudhatom, hogyan fog viselkedni az elsőbbséget adó. Ő számíthat arra, hogy 50 km/ó-val hajtok, akkor is, ha villog a piros-kék lámpa, vagy valami eltakarja épp a lámpát. Tehát, ha nem úgy hajtok, ahogy azon az útvonalon szoktak közlekedni, nekem kell vigyáznom. Kérdezem a szakértőt, aki autóversenyző, és oktató volt. (A cikkben tegezni fogjuk egymást, ahogy az életben is.)

A baleset leírása alapján egyértelmű, hogy a gyorshajtó felelőssége nagy, mert a sebesség, amivel közlekedett, jelentősen meghaladta a megengedettet, és ez megtévesztő lehetett a másik sofőr számára. A gyorshajtás miatt az elé forduló autós rosszul ítélhette meg a sebességet és az érkezési időt.

A kérdésed érdekes és jogilag is fontos. Ha megkülönböztető jelzéssel, például villogó piros-kék fényjelzéssel közlekedsz, akkor speciális szabályok vonatkoznak rád. A KRESZ szerint megkülönböztető jelzést használó járművek (mentő, tűzoltó, rendőrség stb.) valóban eltérhetnek a sebességhatároktól, de csak akkor, ha a helyzet ezt indokolja, és ilyenkor is nagyon figyelmesen kell közlekedniük. A megkülönböztető jelzéssel haladó járművek esetén a többi közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítaniuk, de a jármű vezetőjének is óvatosan kell eljárnia, hiszen nem biztos, hogy mindenki észleli a jelzéseket időben vagy megfelelően reagál rájuk.

Tehát amit mondasz, helyes: a megkülönböztető jelzést használó sofőrnek fokozott figyelemmel kell közlekednie, és ha nincs egyértelmű jel arra, hogy a másik sofőr észlelte őt (például nincs szemkontaktus, vagy a másik sofőr nem lassít vagy nem áll meg), akkor kötelessége lassítani, és nem kockáztatni.

Az elsőbbséget biztosító sofőr ugyan számíthat arra, hogy te 50 km/h-val közlekedsz, de ha gyorsabban mész, akkor az a te felelősséged, hogy ezt úgy tedd, hogy a többi közlekedő is biztonságban legyen. Ahogy írtad, ha nincs biztos jele annak, hogy a másik sofőr észlelte a gyorsabb közeledésedet, akkor neked kell fokozott figyelemmel eljárnod, és szükség esetén lelassítanod.

Összességében az, hogy valaki megkülönböztető jelzést használ, nem mentesíti a figyelmes, elővigyázatos közlekedés alól. Ha a gyorsabb haladás nem biztonságos (például nem vagy biztos benne, hogy a másik sofőr észlelte a jelzést), akkor jobb lassítani.

Közösen megnéztük a videót a balesetről. Ott a videón az is látható, hogy az elsőbbség adására kötelezett autó már áthaladt a saját sávjába, hiszen balra fordult, és ott ütközött a két jármű. Tehát a bal oldalon, a gyorshajtó oldaláról nézve. Az elsőbbséggel rendelkező gyorshajtó balra rántotta a kormányt. Ez nekem felvet egy gyakorlatlanságot is. Ahogy autóversenyeken, erdei utakon előfordult ritkán, hogy nagy vad ugrott az autó elé. A helyes reflex az volt, hogy mindig a vad háta mögé rántsuk a kormányt, mert az gyorsan, csak előre tud mozdulni, akár egy autó is. Ez azt is jelenti, hogy inkább az árok szélére menjek, mint próbáljak elé kerülni. Az elé kerülés rettentő bizonytalan dolog. Ott nekem kell gyorsabbnak lennem, vagy esetleg gyorsítanom is kellene. Ha mögé kerülök, lassítással tudom elkerülni az ütközést, amely mindenképpen kisebb kockázat. Jól látom a szituációt?

Amit felvetettél, az a gyakorlati vezetési reflexek és döntéshozatal területén valóban kulcsfontosságú, különösen veszélyes helyzetekben. Az, hogy az elsőbbséggel rendelkező autós balra rántotta a kormányt, valóban jelezhet egyfajta gyakorlatlanságot, vagy éppenséggel egy hibás reflexet. Ha szembesülünk egy hirtelen akadállyal, például egy másik autóval, ahogy te is leírtad a vadakkal kapcsolatos példán, a legbiztonságosabb manőver általában az, ha nem próbálunk előtte elmenni, hanem inkább mögé vagy mellé kerülünk, és közben lassítunk.

Ez azért van, mert amikor előre próbálunk kerülni egy akadály elé, akkor az sokkal kiszámíthatatlanabb, hiszen az akadály (legyen az autó vagy vadállat) is előre halad. Ahogy említetted, a vad, és ebben az esetben a másik autó is, csak előre mozoghat (vagy hirtelen megállhat), ezért a mozgási irányától távolabb, vagy mögé kerülve sokkal könnyebb minimalizálni az ütközést. Emellett, ha mögé próbálsz kerülni, a lassítás révén még több időd és helyed van a baleset elkerülésére.

A versenyzői reflexek, amikről beszélsz, itt nagyon hasznosak. A versenyzők is hasonló módon cselekszenek: ha hirtelen akadály jelenik meg az úton, mindig a legbiztosabb és legkevésbé kockázatos manőverrel próbálják elkerülni az ütközést. Itt fontos a helyes ítélőképesség és a reflexek, mivel a gyorshajtás miatti nagy sebesség csökkenti a reakcióióra maradt időnket, és minden döntés még kritikusabbá válik.

Az adott esetben, amit leírsz, az elsőbbséget biztosító autós már áthaladt a sávjába, ami azt jelenti, hogy a gyorshajtó sofőr próbálta kikerülni őt, de a rossz manőver miatt nem sikerült. Az, hogy balra rántotta a kormányt, arra utal, hogy talán pánikból vagy rossz reflexből cselekedett, és megpróbált előre kerülni az autót. Ez valóban rossz döntés volt, hiszen ahogy te is írtad, az ilyen helyzetekben jobb elkerülni az akadály előtti elhaladást, mivel az nagyon bizonytalan és veszélyes lehet.

Összegzésként: a manőver mögé kerülés, lassítással kombinálva, általában biztonságosabb, mert kiszámíthatóbb, és nagyobb eséllyel elkerülhető az ütközés. Az elé kerülés túl nagy kockázattal jár, és nagyobb a valószínűsége annak, hogy az ütközés bekövetkezik, főleg, ha a sebességek nagyok, és kevés a idő.

rallye01.jpg

Talán érdemes lenne ezt oktatni videókkal, ha bárki kimegy, elé rohan egy autónak, a söfőr enyhe fékezéssel, és mögé kerüléssel, az ami a legkisebb kockázattal jár. Ütközés esetén is a legtöbb autónál, ahol elől a motor, a csomagtartó sérülhet meg, amely nem kritikus. Tudom, a tanpályás gyakorlás sokba kerül, de néha érdemes lenne egy ilyen feladatra felkészülni tanpályán. Természetesen a legfontosabb, hogy be kell tartani a sebességhatárokat a közutakon.

Ez egy nagyon jó és gyakorlatias ötlet! Az ilyen manőverek oktatása tényleg fontos lehetne, mert a hirtelen akadályok elkerülése az egyik legkritikusabb helyzet, amivel egy autós szembesülhet. Az általad felvetett megoldás, hogy enyhe fékezéssel a mögé kerülés irányába kellene manőverezni, nemcsak logikus, de valószínűleg csökkenti az ütközés súlyosságát is. Az autó eleje (ahol a motor van) általában erősebb szerkezetű, és jobban képes energiát átvenni egy ütközés során, de ahogy mondtad, a csomagtartóba történő ütközés kevésbé veszélyes lehet az autó és az utasok számára.

Az ilyen szituációkra való felkészülés valóban javíthatná a közúti biztonságot, különösen fontos ez, megkülönböztetett jelzéssel közlekedőknek. Bár a tanpályás gyakorlat drága lehet, ahogy említetted, talán a videós oktatás egy köztes lépés lehetne. A videókban szemléletesen be lehetne mutatni ezeket a helyzeteket és a helyes manőverezést, így sokan már elméletben is felkészültebbek lennének. Ez különösen igaz lehet olyan esetekre, amikor az autósok még nem rendelkeznek elegendő tapasztalattal ahhoz, hogy helyesen reagáljanak, vagy pánikba eshetnek.

Az online vagy vizuális oktatási módszerek költséghatékony alternatívái lehetnek a tanpályás gyakorlásnak. A videók olyan helyzeteket szimulálhatnának, ahol hirtelen akadály kerül a sofőr elé, és bemutatnák, miért fontos a mögé kerülés és a lassítás. Megtanulhatják, soha ne kerülj nagy vad elé, különösen, ha halad.

Ez az oktatási forma nagyon hasznos lehetne a kezdő sofőrök számára, akik még nem alakították ki a reflexeiket a bonyolult helyzetekre. Az üzenet, hogy "mindig a vad, vagy autó mögé rántsunk kormányt, és lassítsunk", mélyen bevéshető lenne az emberek tudatába, és egyértelművé válna.

Ami a tanpályás gyakorlatokat illeti, valóban nagyszerű lenne, ha időnként lehetőség lenne az ilyen manőverek gyakorlására is, akár külön programként a vezetésbiztonsági képzéseken. Az ilyen felkészülés segíthetne a vezetőknek abban, hogy ne csak elméletben, hanem gyakorlatban is kezelni tudják az ilyen helyzeteket.

Az alapelv, hogy a közutakon be kell tartani a sebességhatárokat, továbbra is kulcsfontosságú, mert sok baleset a gyorshajtás és az abból fakadó rossz döntések miatt következik be. Ha mindenki betartaná a sebességhatárokat, sokkal több ideje lenne mindenkinek reagálni, és a balesetek súlyossága is jelentősen csökkenne. Kezdő vezetőknél jó lehetne az apró szabálytalanságok büntetése, egy ilyen oktatásra való beutalással, és gyakorlással a tanpályákon. Természetesen bemutatnám a súlyos balesetekről készült fotókat is, hogy érezzék, milyen felelősség van rajtuk. Fontos, hogy jól megszervezett legyen az oktatás, hogy ne külső szemlélőkként tekintsenek az ott látottakra. Érezzék, hogy az a valóság része, és bárkivel megtörténhet. 

Köszönöm a beszélgetést!

Szocio Guy, 

Vissza a címlapra
Egy Kőműves unalmas blogija
Szociálpszichológia és jog, mindennapos kérdései, a szobám ablakából
Legjobban pörgő posztok
Napi érdekes - 540
JTom • 8 nap
A Cagliari elleni mérkőzés
Apuleius • 8 nap
Bremert ma reggel megműtötték
Apuleius • 6 nap
Nagy táblás tejcsokoládé teszt
Linda Morvai • 7 nap
Mi lesz veled, Paul Pogba? - FRISSÍTVE
venember83 • 7 nap
Cikkek a címlapról
Olvasói élménybeszámoló Salzburg tartományból és környékéről - 3. rész
Következzen blog olvasóm, Zsák András fényképes élménybeszámoló sorozatának 3. része.Riport helyszínei: Pinzgau, Pongau, Hohe Tauern és Zell am See – Kaprun régiók, Saalbach-Hinterglemm települések.   Saalbach Kohlmaisbahn A 2018-ban átadott Kohlmaisbahn I+II. volt az első felvonó, amelyet az…
A Killswitch Engage énekesével vette újra egy dalát a Black Stone Cherry
Újra kiadta a tavaly év elején megjelentetett dalát, az Out Of Pocketet a Black Stone Cherry. A rockerek persze nem csak úgy hajintották be az éterbe a trekket, hanem egy vendéget is sikerült leakasztani bele, aki nem más, mint a Killswitch Engage énekese, Jesse Leach. A végeredmény az alábbiakban…
>