A közösségi média egyre nagyobb szerepet játszik abban, hogyan keresünk információkat, fedezünk fel új termékeket és hozunk döntéseket. Mind ismerjük a klasszikusokat, mint a Google, Bing és társaik, azonban mi magunk is elgondolkozhatunk azon, hogy milyen gyakran fordulunk ezekhez, illetve milyen gyakran keresünk válaszokat és ajánlásokat a social media platformokon. No, de nézzük mit mondanak az adatok!
A felhasználók felhasználási és keresési szokásai folyamatosan változnak és adaptálódnak az új trendekhez és lehetőségekhez. Feltételezhető, hogy a fiatalabb generációk egyre kevésbé használják a hagyományos keresőmotorokat, hiszen ők már a közösségi média világába nőnek fel és számukra természetes, hogy ott kutatnak információk után. Az idősebbeknél nagy úr a megszokás, így ők még gyakrabban választhatják a már jól ismert keresőket, mint a Google. Az is fontos tényező, hogy milyen kérdéssel fordul a felhasználó az internethez. Amennyiben például valamilyen konkrét adatra van szükség, jó eséllyel a Google lesz a legjobb barátunk, ami gyorsan és sallangok nélkül prezentálja az információkat. De ha mondjuk éttermet keresünk egy adott helyen, akkor a közösségi oldalak színes, látványos tartalmai és a felhasználók hiteles ajánlásai többet elárulhatnak, mint a Google listázása.
A videók komplexek, ugyanis a látvány mellé hang is társul, ráadásul dinamikus és gyors is lehet a tartalom, például a TikTok-on. Így az egyre kisebb figyelmi idővel rendelkező felhasználók ezt preferálhatják a minél gyorsabb válasz reményében. Amennyiben folyamatokra vagyunk kíváncsiak, úgy szintén hasznosak lehetnek a felhasználói tartalmak, ahol mondjuk egy gyors videóban bemutatják, hogyan készül el egy smink vagy recept.
A közösségi médiában átlagemberek osztják meg a tapasztalataikat, így a tartalom személyesebb és hitelesebb. Az emberek pedig jobban bíznak más felhasználók ajánlásaiban, mint a hagyományos és tipikus reklámokban. Ha például egy termékről rengeteg pozitív vélemény születik TikTok-on vagy Instagram-on, az nagyobb hatással lehet a vásárlási döntésekre, mint egy tévéreklám. Persze ezt a témát árnyaltan kell vizsgálni, a célközönség tekintetében.
A 16 és 34 év közötti internetezők közel 50%-a a közösségi oldalakat használja elsődleges információforrásként a márkák kutatása során. Az idősebb generációk csak egy kicsit vannak lemaradva ettől, tehát elmondható, hogy a social media keresések használata minden korosztálynál népszerű.
A 35-44 évesek 44%-a használja a közösségi oldalt keresésekre és a 45-54 évesek 38%-a is ezt teszi. Ami a Z generációt illeti, az egyének 36%-a többet keres márkák után a közösségi médiában, mint a keresőmotorokon keresztül. Ez egyértelműen mutatja, hogy a Google és más keresőmotorok dominanciája csökken, miközben az emberek egyre inkább TikTok-on, Instagram-on és más platformokon fedezik fel a számukra releváns információkat, termékeket és szolgáltatásokat. Ez pedig hatalmas lehetőséget teremt a márkák és vállalkozások számára, hogy ezeken a felületeken érjék el a felhasználókat.
2022-es adatok azt mutatják, hogy a 16 és 64 év közötti internetezők többet keresnek fel közösségi oldalakat, mint keresőoldalakat. Azon év januárjában az emberek 84%-a használt keresőmotort az elmúlt hónapban, míg 95% inkább a közösségi médiában keresett. Még a Google is elismerte, hogy a fiatalabb felhasználók az Instagram vagy a TikTok felé fordulnak a Google keresés helyett a termékfelfedezés első lépéseként, és ez a felhasználói magatartás valószínűleg a jövőben is folytatódni fog. Prabhakar Raghavan alelnök elmondta, hogy a 18 és 24 év közötti fiatalok 40%-a a közösségi médiát preferálja a Google keresések helyett, amikor olyan dolgok kapcsán keres információt, mint például hogy hol ebédeljen.
A Frontier Communications felmérése szerint az Instagram, a YouTube és a Facebook jelentik a közösségi médiában való keresés legnépszerűbb platformjait. Azt már tudjuk, hogy a YouTube a világ második legnagyobb keresőmotorja, ahol a felhasználók tutorialokat, termékértékeléseket és egyéb hasznos tartalmakat keresnek. Az Instagram a vizuális tartalmakban erős, így termékek és trendek, inspirációk felfedezésére rendkívül alkalmas. A Facebook pedig egy olyan felület, ahol szinte minden cég megtalálhatja a célközönségét, népszerű többek között hírfogyasztás, termékfelfedezés, vásárlás és ajánlások, értékelések megtekintése szempontjából is.
Egy felmérés azt is kimutatta, hogy a felhasználók a közösségi platformokon leggyakrabban éttermeket és szépségápolási, testápolási termékeket keresnek. Ezután következik az oktató jellegű tartalom, amikor valamit tanulni szeretnének. A listán megjelenik az ajándékok témaköre és a „Hogyan” kérdésre válaszoló, tutorial jellegű tartalmak is.
Ez a tendencia arra készteti a márkákat, hogy közösségi média tartalmukat kifejezetten a keresésre optimalizálják. A kulcsszavak beillesztése a márka profiljába, a feliratok és a hashtag-ek elhelyezése fontosabb, mint valaha. Tehát a SEO, amit sokan csak a Google felületéhez kapcsolnak, már átlépte a határokat és a közösségi oldalakon való kommunikációban is elengedhetetlen!
Azok a márkák, amelyek megjelenítik a releváns kulcsszavakat bemutatkozásukban is, nagyobb valószínűséggel jelennek meg a közösségi média keresésekben. Például ez a kávégyártó cég több hozzájuk kapcsolódó kulcsszót is elrejtett ebben a rövid szövegben.
A felhasználónév és bemutatkozás mellett természetesen a szövegek és képleírások is számítanak. A releváns kulcsszavaktól és hashtag-ektől függhet, hogy egy márka eljut-e a megcélzott közönségéhez a keresési eredmények által.
A közösségi média egyre inkább a keresőmotorok alternatívájává válik, különösen a fiatalabb generációk körében. Az Instagram, a TikTok, a YouTube és a Facebook a kapcsolattartás és szórakozás mellett aktív keresési platformokká is váltak, ahol a felhasználók termékeket fedeznek fel, ajánlásokat szeretnének látni és releváns információkat is találhatnak. Emiatt a vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell azzal, hogy stratégiájukat a közösségi média keresési algoritmusaira is optimalizálják. Ahogy a felhasználói szokások tovább változnak, egyértelmű, hogy a közösségi média nem csupán a jelen, hanem a jövő egyik meghatározó keresőmotorja is lehet.
A legkisebb cégektől a multinacionális vállalatokig segítünk potenciális ügyfélre találni a megfelelő tartalommal és jól optimalizált hirdetésekkel. Szerinted is jól hangzik? Kattints: https://www.kozossegi-media.com/
Forrás: https://explodingtopics.com/blog/future-of-social-media