Mindig elámulok azon, Budapest mennyi értéket és gyönyörűséget rejt. Mint ahogy azon is, hogy mennyi szecessziós emléket őriz a város. A századforduló idején számtalan építészeti és iparművészi remekmű született Magyarországon, és ennek a különleges, azonnal felismerhető stílusnak sajátos, magyar formanyelve is kialakult.
A szecesszió XIX. század végén a díszítő-és iparművészet területéről indulva szivárgott be a képzőművészetbe és építészetbe, hogy azután teljesen meghódítsa, és divatot teremtsen. Mivel a kapcsolat erős maradt e területek között, teljes lakásbelsőket lehet berendezni akár még ma is szecessziós bútorokkal és olyan használati tárgyakkal, mint amilyenek az olvasólámpák vagy az étkészletek.
Ennek kiváló példája a budapesti Ráth György villa. Az Iparművészeti Múzeum első főigazgatója lelkes műgyűjtő volt, és feleségével, Melcsiczky Gizellával egyedülálló gyűjteményt halmozott fel a házukban. Ráth György halála után neje a gyűjtemény egyben tartásának feltételével az Iparművészeti Múzeumnak ajándékozta a műkincseket.
Az Országos Ráth György Múzeumot 1906-ban nyitották meg, és 1907-ben az uralkodó, Ferenc József is megnézte. A szocializmus alatt a gyűjteményt nem tartották egyben, hanem több múzeum osztozott a műkincseken.
Az épület a rendszerváltás után visszakapta eredeti nevét, de csak 2018 őszén nyílt újra szecessziós múzeumként.
A villa kívülről meglehetősen szerény, semmit nem mutat abból a pompából és ragyogásból, ami a kapun belépve fogad bennünket.
Két szinten, több helyiségben láthatók Ráth György és Melcsiczky Gizella gyűjteményének darabjai. A földszinten Ráth György képtára, egy szecessziós ebédlő, egy szecessziós fogadószoba, a francia, az osztrák és a brit szecessziónak szentelt egy-egy szoba kapott helyet. Az emeleten pedig a Kelet varázsa, a magyar út szobája, Ráth Györgyék ebédlője, a Maróti (Rintel) Géza munkásságára emlékező helyiség, a kerámiákat, porcelánokat stb. bemutató látványtár, és két helyiség időszakos kiállításoknak.
A Maróti-szoba egyéb érdekességgel is szolgál: egy kisebb helyiségben a kiállítási tárgyak restaurálási munkái láthatók videón, egy kis öltözőben pedig szecessziós stílusú ruhadarabokat lehet felpróbálni.
A mi szecessziónk című kiállítás lenyűgöző. 10 érdekességet választottam ki, hogy fotókon mutassam be Önöknek.
Tál vizet merítő nő figurájával
Terv: Mack Lajos, kivitelezés: Zsolnay gyár, 1900.
Váza nárciszokkal
A váza gróf Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőjéhez készült 1898-ban, a pécsi Zsolnay gyárban. Valószínűleg Rippl-Rónai József tervezte.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Dekoratív ex libris
A fotó bal oldalán látható darab Gustav Klimt munkájának másolata, az eredeti 1900-as évek elején készült.
Csillár villanyvilágításhoz
Ráth György egykori dolgozószobáját díszítette. Készítési helye és ideje bizonytalan, a műtárgyjegyzék szerint talán Magyarországon készült, az 1900-as évek elején.
Virágszál alakú díszkehely
Terv: Harry James Powell, kivitelezés: James Powell&Sons, 1890.
Asztali villanylámpa
Ausztriában vagy Németországban 1910 körül gyártott darab.
Kerek doboz fedéllel, csigás lábakkal
Formaterv: Mattyasovszky-Zsolnay László, dekorterv: valószínűleg Mack Lajos, kivitelezés: Zsolnay gyár, 1902-13.
Váza nyíló pompás nőszirmokkal
Terv: Alf Wallander, kivitelezés: Rörstrands Porslingfabriker A.B., 1896-97.
Női mentecsat ezüst, gyémánt és gyöngy felhasználásával
Terv: Háry Gyula, készült: 1904 körül.
Fűszertartó készlet
Üveg: Louis Comfort Tiffany, ezüst: Édouard Colonna, a díszdoboz Siegfried Bing galériájából való. 1899-1900.
Önöknek melyik tárgy tetszik a legjobban a fentiek közül?