Budapest villamoshálózata számtalan változáson ment keresztül, és a várost behálózó síneken száz meg száz jármű és utas közlekedik azóta is. Ha szeretjük, ha nem, a villamos igazán meghatározó része a budapesti miliőnek. Színeváltozásai amellett, hogy felvonultatják előttünk az elmúlt 130 évet, megmutatják a közlekedés XX. századi fejlődését is. Önöknek melyik járgány lesz a kedvencük?
1887-et írunk: Teréz körút, a Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt. Esztétikai okokból az akkori városvezetés nem engedélyezte a felsővezetékes rendszert, ezért a kivitelező Siemens et Halske cég egy alsóvezetékes rendszert dolgozott ki. Az első budapesti villamos Balázs Mór nevéhez is kötődik, aki megtervezte és szorgalmazta az első útvonalakat / Fotó: fortepan.hu
Pontosan 2017-ben lesz 130 éve annak, hogy Budapesten az első villamos útjára indult a Nyugati téren. A világ első közúti villamosvasútját 1881 májusában adták át Németországban, és alig 7 évvel később, 1887. november 28-án Budapesten is elindult a Siemens-féle, géperejű vontatású villamos. Az 1 km-es próbavonal járműi a Nyugati pályaudvar és a Király utca között közlekedtek alig 10 km/h "sebességgel".
Nézze meg a budapesti villamosok történetét!
A Gustave Eiffel és August de Serres tervei alapján készült, 1877-ben megnyílt Nyugati pályaudvar a 19. sz. végén, az előtérben az akkori villamosokkal / Fotó: wikipedia
A Ferenc körút és Üllői út kereszteződésében is jártak már villamosok az 1900-as években / Kép forrása: Fortepan; Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.109
A Baross tér és a Keleti-pályaudvar a Rákóczi (Kerepesi) út felől nézve 1903-ban. A villamosok mellett még a lovaskocsiké a főszerep / Fotó: Fortepan
A Deák Ferenc tér 1904-ben, szemben a Bajcsy-Zsilinszky út (Váci körút), háttérben a Szent István-bazilika. Klösz György felvétele / A kép forrása: Fortepan; Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.08.147
A várost végigszelő villamos már 1919-ben is kitűnő reklámfelületnek minősült. A fénykép az Erzsébet híd felhajtójánál a pesti hídfőnél készült, háttérben a Belvárosi templom / Fotó: Fortepan
Bizony, ahhoz, hogy mi kényelmesen "villamosocskázzunk" sok-sok dolgozó kézre van és volt mindig is szükség. Egy fénykép erejéig azért leállhatott a munka 1923-ban a Törökbecse utcai, Hungária villamos kocsiszínben is / Fotó: Fortepan
Nézzék csak, milyen romantikus és harmonikus a Baross tér a Keleti-pályaudvarral, ligetes fáival és a kígyózó sínekkel 1926-ban! / Fotó: Fortepan
A villamosok megjelenése és a budapesti villamoshálózat az évtizedek során folyamatosan változott, ezen az 1933-as képen az Astoria kereszteződésénél már egész tumultus alakult ki a hömpölygő forgatag közepette. / Fotó: Fortepan
Sokszínű közlekedés, villamos és kerékpárok a Múzeum körúton az Astoria kereszteződés felé nézve 1942-ben / Fotó: Fortepan
A "tujázás" művészete - avagy utazni sokféleképpen lehet
A tujázás, avagy a villamos hátulján és minden kapaszkodásra alkalmas részén való költségkímélő utazás egészen a 70-es évekig nagy népszerűségnek örvendett. Nagyszerű, hogy mi mindenre képesek a találékony városlakók az úticél elérése érdekében!
A Szabadság híd a Szent Gellért tér felé nézve 1946-ban, a tujázókkal telített villamossal / Fotó: Fortepan
Egész kényelmes, nemde? Egy boldog tujázó 1960-ban / Fotó: Fortepan
Sok jó ember kis helyen is elfér... / Fotó és tujázós emlékek: antalffy-tibor.hu
Szabadság híd, áramszünet 1954-ben, amikor a villamos megállni kényszerül / Fotó: Fortepan
Villamosbelső 1974-ben / Fotó: fortepan.hu
A II. világháború óriási károkat okozott Budapesten, a villamos felsővezetékek 84 százaléka megsemmisült. A villamosok közlekedése néhány hónapra leállt, 1945. februárban indult meg újra a forgalom. A képen a Kálvin tér északi oldala, háttérben a Nemzeti Múzeum 1945-ben / Fotó: Fortepan
Sokat látott villamosok Budapest útjain a forradalom alatt. Felborult villamos a Múzeum körúton a Bródy Sándor utcától az Astoria felé nézve, 1956-ban. A forradalom alatt sajnos ismét jelentős károkat szenvedett el a budapesti közlekedés. / Fotó: Fortepan
Az Erzsébet híd terheléspróbája 1964-ben, a pesti hídfőtől Buda felé nézve, a háttérben az akkori autóbuszok is feltűnnek / Fotó: Fortepan
A Széll Kálmán (Moszkva) tér, középen a metróállomás lejárócsarnokával, 1973-ban. Ez már egészen ismerős kép / Fotó: Fortepan
Nosztalgia-járat a 100 éves évfordulón a Nyugati pályaudvar és a Király utca között / Fotó: bkv.hu
Fotó: bkv.hu
A Nyugati pályaudvar napjainkban, a már legendásnak is mondható "négyes-hatos" villamossal / Fotó: bkv.hu
Önöknek milyen emlékeik vannak a budapesti villamosokról? Írják meg kommentben!