Valamiért imádom a vasutat - 1913-ban, amikor először jártam Budapesten, akkor is vonattal érkeztem. Annak ellenére, hogy bosszúsan és kelletlenül léptem ki a pályaudvarról, a hosszú út emlékfoszlányai kellemesek. Évtizedeken át a vasút volt a korszerű közlekedés eszköze és jelképe a kontinensen a kényelmetlen, hosszadalmas postakocsis utazások után.
A légi közlekedés megjelenésekor eleinte nem tudott tömegeket elhódítani a vasúttársaságoktól, hiszen a repülés sokáig csak egy szűk réteg számára volt elérhető és megfizethető. És persze nem volt ilyen bőséges választék, mint ma, a fapados járatoknak köszönhetően.
A vonatozás jelentősége talán csak az autózás elterjedésével és tömegessé válásával csökkent. De hála Istennek, ennek a közlekedési formának még mindig megvan a létjogosultsága. Még akkor is, ha a szolgáltatás színvonala időnként hagy némi kívánnivalót maga után.
Az alábbi fotókkal szeretném feleleveníteni, milyen volt az elmúlt 100 évben, a tágan értelmezett múlt században a vonatozás. Tartsanak velem!
Millenniumi kiállítás: Magyar Államvasutak pavilonja vagonokkal (Iparcsarnok). A felvétel 1896-ban készült." A kép forrása: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.10.097
Baross tér, a Keleti-pályaudvar a Rákóczi (Kerepesi) út felől, 1903-ban - Forrás: Fortepan
Az Orient Expressz a svájci Brig állomásán 1906-ban - Forrás: Fortepan
A brassói pályaudvar 1908-ban - Forrás: Fortepan
Vasúti hajtánnyal utazó társaság 1910-ben. Vízszintes vonalon akár a 15-20 kilométer/órás sebességet is elérhették. Legtöbbször a pályaszakaszok ellenőrzésekor használták járműként a vasúti síneken - Forrás: Fortepan
Balatonmáriafürdő vasútállomás 1909-ben - Forrás: Fortepan
Csodálatosak ezek a reklámok! Szabadka-Palicsi Villamos Vasút Ganz gyártmányú motorkocsija - Forrás: Fortepan
A félixfürdői vasútállomás 1894-ben - Forrás: Fortepan
Érkezik a vonat az alsógödi vasútállomásra - 1926 - Forrás: Fortepan/Saly Noémi
Csoportkép 1930-ból - Forrás: Fortepan
Gyerekként még a vonaton elköltött uzsonna is izgalmas volt! A fotó 1933-ban készült - Forrás: Fortepan
Vajon kik ők? Hová indultak? Mire gondoltak? Milyen élményekkel tértek haza? - 1935 - Forrás: Fortepan
Ganz gyártmányú Árpád sorozatú (TAS) sínautóbusz a szerbiai Caribrod állomásán 1937-ben. Még ma is megvan egy eredeti, 82 éves példány - és működik! A sínautóbuszok 1934-től közlekedtek a Budapest-Bécs vonalon, és akkori léptékkel is egészen gyorsan, három óra alatt tették meg az utat egyszeri győri megállással. Még abban az évben Egyiptom 10 Árpádot rendelt a Kairó-Szuez vonalra - Fotó: Fortepan
A legendás Árpád a bulgáriai Mezdra állomásán 1937-ben - Forrás: Fortepan
Az Árpád belső tere - Forrás: Fortepan
Mennyi érzelemmel és élettel teli ez az 1942-es pillanatkép - Forrás: Fortepan.hu
Életkép a vonaton; felteszem, még a forradalom kitörése előtt készült ez az 1956-os fotó - Forrás: Fortepan
Nyári utazás 1958-ban - Forrás: Fortepan
Az Alberg Orient Expressz a keleti pályaudvaron 1961-ben - Forrás: Fortepan
1975 - Forrás: Fortepan
Útlevél ellenőrzése Záhonynál, az akkori magyar-szovjet határon. A szocialista országokba korlátlanul utazhattunk akkoriban, míg a "tőkés országokba" csak három évente. Forrás: Fortepan
Vonatozás egy jó krimivel, 1978-ban - Forrás: Fortepan
Néha egészen jókat ebédeltem annak idején az étkezőkocsiban - 1979 - Forrás: Fortepan
Ha csak egy villanást látok belőle, akkor is megismerem: a szolnoki pályaudvar - Forrás: Fortepan