Sokszor úgy bukkanok rá egy-egy különleges részletre a városban, hogy nem is számítok rá. Ilyen élmény volt, amikor először jártam a Mikszáth téren, a sarkon található Zappa Cafféban - a korábbi Tilos az Á-ban. A belső teret ugyanis az egész falat uraló falfestmény-freskó borítja. Egyediségét mi sem bizonyítja jobban, minthogy az alkotást a Szépművészeti Múzeum műemlékké nyilvánította.
De nem csak Budapesten, hanem a világ több pontján is láthatnak hasonló különleges alkotásokat New Yorktól kezdve, Madridon át Texasig. Ráadásul a kávéházi freskóknak gyakran érdekes a történetük. Kíváncsi rájuk?
Jean-Michel Verret 1992-ben saját fényképe alapján, egyedülálló technikával készítette a 360 fokos illúziót keltő nagyszabású festményt, mely átível falon, padlón és még a plafonos is / Fotó: funzine.hu
1. Budapest: a falakat borító 3D hatású festmény története
Jelenleg Frank Zappáról elnevezett kávézó és étterem működik itt, jó idő esetén hangulatos teraszhelyiségből figyelhetjük a környező tér városi hömpölygését. Ha pedig egy kis zenei élményre vágyunk, látogassunk el az alagsorban működő Trafik klub koncerthelyiségébe.
A "Tilos az Á" a '90-es években helyet adott akkor még ismeretlen zenekaroknak is: a képeken a Csókolom és az Új Nem. A helyszínen született meg a legendás és azóta is működő Tilos rádió is / Fényképek forrása: passzio.hu
Az azóta nagyívű karriert befutó Quimby zenekar többször is fellépett a kultikus helyen / Fotók Miklya Anna és Dömötör Endre Quimby című könyvéből (a fotósok részleges névsora megtalálható a könyvben)
1989-ben alapította Németh Vladimir az akkoriban egyedülállónak számító "Tilos az Á" nevű szórakozóhelyet a belváros szívében, a Mikszáth Kálmán téren. A rendszerváltás évében létrejött multikulturális helyszín otthont adott különböző művészeti irányzatoknak.
Divatbemutatótól kezdve színházi esteken és performanszokon át a táncházig voltak itt programok, és számos, akkor még "no name" alternatív zenekarok. A hely légköre tökéletesen illeszkedett az akkori fiatalság kiáramló életérzéséhez: szabadság, közösségi összetartozás, nyitottság a különbözőség felé, új irányzatok felfedezése.
A "Tilos az Á"-ban 1991-es budapesti tartózkodása során maga Frank Zappa is fellépett. A hely ebből az apropóból kapta későbbi nevét / Fotó forrása: passzio.hu
A találó elnevezésű Hotel des Artistes, azaz Művészek Hotele és a földszintjén lévő Café de Artistes sokáig Amerika művészcsillagainak találkozóhelye volt. Howard Chandler Christy a bártulajdonossal megegyezve erotikus freskók festésébe kezdett 1934-ben. A fiatal nőket ábrázoló ikonikus sorozat a fiatalság és szépség érzékiségét emelte ki és keltette életre.
4. Latin-amerikai hírességek a falon: Mi Tierra Dining Room
A San Antonioban található legendás mexikói étterem igazán autentikus élményt nyújt. Élénk színkavalkád jellemzi, ami teremről-teremre változik, és intenzitása szinte magába szippantja a belépő vendégeket. A falfreskó az „Amerikai álom" címet kapta, és még 25 évvel ezelőtt kezdte el festeni egy mexikói művész, az elmúlt 16 évben pedig Robert Ytuarte egészítette ki újabb és újabb portrékkal a freskót.
6. Meseszerű jelenetek egy Mumbai bárban
A Cafe Mondegart iráni bevándorlók alapították valódi perzsa kávézóként 1932-ben Mumbaiban, a korábbi Bombayben. A jelenlegi épület (Metro House) ezután az Apollo Hotelnek adott otthont a hozzá tartozó, fogadótérben lévő kávézóval. A 20. század közepén elsőként vásároltak egy wurlitzert, és ezzel párhuzamosan étteremmé alakult a kávézó.
A '90-es évekre a Cafe Mondegar új berendezéssel és Mario Miranda falakra és plafonra festett freskóival már bárként várta a vendégeket.
A hely vezetői Rusi és Hoshang Yazdegardi, a Yazdegardi család képviseletében arra kérték Mario Mirandát, hogy meseszerű jeleneteket fessen két szemközti falra, két különböző témával. Míg az egyik fal témája Élet Bombay-ban, addig a másik A kávézó atmoszférája jelenetet kelti életre.
Miranda először vászonra készített vázlatokat mielőtt a Sir J.J. Iparművészeti Intézetben alkotó tanítványai segítségével a falakra festette őket.
7. 25 méter hosszú freskó New Yorkban
Néhány történet a művészet világában is előre elrendeltnek tűnik, mint ahogy a Rosewood Hotel freskójának története is. A sztori a Pan American World Airways alapítójával, Juan Trippe-vel kezdődik Hong Kong-ban és a fiával, Ed Trippe-vel ér véget a Bermudán.
A kettő között pedig megszületik a rendkívüli, 25 méter hosszú freskó, ami 45 éven keresztül volt a New York-ban lévő Pan Am épület Sky Club részének éke.
Juan Trippe 1965-ben Ázsiába utazott és közben Hong Kongban is tett egy kitérőt, ami akkortájt a világhírű Gerard d'Alton Henderson festő és freskókészítő otthona volt.
Handerson freskói a híres Mandarin Hotel falait is díszítették, így az ott megszálló Juan Trippe lenyűgözve a művektől a művésszel való találkozó szervezésére kérte közös ismerősüket. Nemsokára Hendersonnak megvolt a felkérése, hogy elkészítse a New York-i Pan Am Sky Club freskóit.
A művész vászonra festett olajfestményei a korai klipper vitorláshajókat és bálnavadász hajókat ábrázolják, amelyek 19. század közepén szelték a világ vizeit. A freskó jelenetei a New York-i kikötőben kezdődnek az 1850-es években, majd sorra következnek a hongkongi Viktória-kikötő (1860), Rio de Janeiro kikötője (1850-es évek), a konstantinápolyi kikötő (1850 körül), a bejrúti kikötő, és végül Hawaii Lahaina Maui kikötője az 1860-as évekből.
A freskók ma a The Point nevű étterem falait díszítik a Bermuda-szigeteken lévő Rosewood luxusszállodában. A Trippe család bermudai partnerekkel együtt 2009-ben nyitotta meg a szállodát. Henderson, a művész, aki most a Fülöp-szigeteken lakik, levelében azt írta Ed Trippe-nek, hogy "Az istenek akarata, hogy a freskó végül megtalálta méltó helyét nálad".