Goya és Alba hercegnője – egy meztelen festmény története
2019. október 22. írta: fosterur

Goya és Alba hercegnője – egy meztelen festmény története

cats.jpg

A legenda szerint a festészet történetének egyik legnagyobb szerelmi románca volt Francisco de Goya spanyol művésznek és patrónusának, Alba hercegnőnek a kapcsolata. És állítólag hozzájuk köthető a XVIII. század egyik legnagyobb festészeti botránya is egy meztelen nőt ábrázoló kép miatt, ami nagy felzúdulást keltett a korabeli spanyol közvéleményben.

A fáma úgy tartja, hogy a Meztelen Maja a hercegnőt ábrázolja, aki egy időben – állítólag – Goya szeretője volt.

Francisco Goya spanyol festő 1795-ben ismerkedett meg, Alba hercegnőjével, aki meghívta a tehetséges festőt andalúziai birtokára. Goyát elbűvölte a nála tizenhat évvel fiatalabb, gyönyörű, özvegy hölgy. Hónapokat töltött nála, és legintimebb pillanatait is megörökítette. Nem csoda hát, hogy sokan úgy vélik: egymásba szerettek. 

Szerelmükről” regények, filmek és tudományos dolgozatok születtek. Én is utánajártam egy kicsit a legendának, hogy kiderítsem, mi lehet az igazság a meztelen festménnyel kapcsolatban.

Goya az 1700-as évek végén, de legkésőbb 1800 körül készítette a Maja-képek két verzióját, a Meztelen Maját és a Felöltöztetett Maját. (Meztelen Mayaként és Ruhás Mayaként is említik egyes források.) Ezeken a festményeken az aktábrázolás modern hagyományait vitte tovább, vagyis mitológia és allegóriák nélkül ábrázolt erotikát: Goya nyíltan, szinte kihívóan mutatja meg a meztelenséget. Ugyanakkor a Ruhás Maya duzzadó formáival és tüzes tekintetével talán még érzékibb, mint a meztelen változat.

ruhas-maja-feloltoztetett-maja-francisco-goya.jpg

meztelen-maja-goya.jpg

Sokan úgy vélik, a két festmény Alba hercegnőjét, María Cayetana de Silvát ábrázolják. A népszerű erotikus legenda szerint Goya először megfestette a szeretőjét ruha nélkül. Amikor azonban a férj, Alba herceg tudomást szerzett a festmény létezéséről, felbőszülve elindult, hogy számonkérje a festőt. Eltökélt szándéka volt, hogy akár párbaj révén, de elégtételt vesz a rajta esett sérelemért. Goyát röviddel a herceg érkezése előtt tájékoztatták a veszélyről. A festő szorult helyzetében azt a megoldást találta ki, hogy a hercegnőt megfesti ugyanabban a pózban ruhában is. A felöltözött Maja látványa végül megnyugtatta a herceget, aki még meg is dicsérte Goyát a kiváló munkáért.

Az igazság az, hogy Goya többször is lefestette Alba hercegnőt, később pedig két portrét is készített róla, az egyiket fehér, míg a másikat fekete ruhában. Sőt a festő egy fedél alatt is élt Alba hercegnővel, amikor a Meztelen Maját elkezdte festeni. A tényeket megvizsgálva azonban nehéz elképzelni, hogy szexuális kapcsolat is lett volna köztük. A mai kutatók úgy vélik, a Goya és patrónusa közti szenvedélyes viszony csupán a fantázia szüleménye.

A pletykák a hercegnő és a festő együttéléséből indulnak ki. Alba hercegnő 1796-ben megözvegyült. Ekkor visszavonulta Cádiz melletti családi birtokára, ahova meghívta magához Goyát is.

A festő 1797 júliusától a következő év márciusáig lakott nála. Vendégeskedése alatt igen bensőséges képeket készített a hercegnőről és családjáról. Az Alba hercegnő és duennája, vagy A duenna két gyermekkel című életképek intimitása arra utal, hogy a festő szinte családtagként vett részt az Alba-család életében.

francisco-goya-alba-1.jpg

Goya telerajzolt egy albumot is, amelynek több lapja kihívó pózban ábrázolja a hercegnőt. A románc pártján állók szerint az akkori szokások nem tették volna lehetővé, hogy ilyen képek készüljenek a hercegnőről, hacsak nincs köztük szeretői viszony.

Ráadásul Goya Alba hercegnő című festménye is megtévesztő. A festményen a nő parancsolón mutat a lába előtt a homokba írt „Solo Goya” (Csak Goya) feliratra. Az ujján lévő briliánsgyűrűbe saját neve (Alba), az aranygyűrűbe Goya neve van belevésve.

Valószínű azonban, hogy a festmény nem egy szerelmespár érzéseit, hanem sokkal inkább Goya vágyálmait tükrözi. XX. századi kutatások kimutatták, hogy a “csak” szót eredetileg a Goya által használt vékony festékréteg fedte. A művész talán első lelkesedéséből vette a bátorságot, hogy így valljon érzéseiről előkelő modellje iránt. Később azonban beláthatta, hogy ez a vallomás a gyűrűkkel együtt túl egyértelmű.

Goya valószínűleg szerelmes volt Alba hercegnőbe, e szerelem azonban nem volt kölcsönös.

Alba hercegnő kacér, kihívó asszony volt, aki nem vetette meg a rövid kalandokat, ám semmilyen konkrét adat nem erősíti meg, hogy viszonya lett volna a festővel.

Mikor Alba megözvegyült, és magához vette Goyát, még csak 34 éves volt, és társadalmi sikere csúcsán állt. Kortársai az udvar egyik legvonzóbb, legszebb asszonyaként tartották számon. Egy francia utazó egyszer így jellemezte őt: „Valahányszor végigviharzik, a város népe az ablakhoz szalad…!” A nős, csúnya, süket, ötven éves Goya nem lehetett szalonképes partnere a nála tizenhat évvel fiatalabb asszonynak. A hercegnő ráadásul nem csak küllemben, de rangban is magasan a festő fölött állt: Alba hercegnő a spanyol társadalmi hierarchiában közvetlenül a királyné után következett.

goya-duquesa_de_alba.jpg

Albának imponálhatott ugyan a festő közismert zsenialitása, de az asszony Goya lekötésével vélhetően csak a királyi udvart akarta bosszantani. (A festő ekkor már rendszeresen kapott megrendeléseket az udvartól.) Goya “birtoklása” pusztán múló szeszély volt Alba hercegnő számára.

Az intim kapcsolat hiányát a hercegnő egyik unokatestvéréhez írt levele is megerősíti. Ebben Alba férje halála miatti szomorúságáról ír, majd Goyáról is megemlékezik. A festőről azonban nincsenek gyengéd szavai. Csupán az udvar többi tagjához hasonlóan kezelte, "mint a könyvtárost, az orvost vagy a komornyikot".

A fentiek tükrében tehát nehezen hihető, hogy a hercegnő meztelenül állt volna modellt a festőnek. A mai kutatók szerint sokkal valószínűbb, hogy a Maja-képek az akkori miniszterelnök, Godoy megbízására készültek egyik szeretőjéről.

Godoy hol az egyik, hol a másik festményt mutathatta be, aszerint, kik voltak a vendégei. A fortély azonban kiderült, és 1813-ban az inkvizíció mindkét képet lefoglalta. Goyát is perbe fogják, amiért “disznó képeket készített”, de ennek aztán nem lett komoly következménye.

A vélemények a mai napig megoszlanak arról, hogy Goya és Alba hercegnő között volt-e szeretői viszony. A Meztelen Maja című festmény legendájáról azonban lehullt a lepel. A hercegnő utódai, hogy pontot tegyenek a pletykák végére, exhumáltatták a szép Alba hercegnő maradványait. A testen végzett mérések eredménye pedig kizárt mindenféle hasonlóságot a hercegnő és Maja között.

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr6715224936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása