Rejtő Jenő, Piszkos Fred és a többiek
2015. március 02. írta: Mr. Foster

Rejtő Jenő, Piszkos Fred és a többiek

Avagy aki mer, az nyer?

fortepan_rakpart_1901_lajtai_laszlo.jpgHa engem kérdeznek, szerintem Budapesten legjobban a Duna-parton lehet elmélkedni - ezt nyilván jól tudják azok, akik figyelemmel követték eddigi ténykedésemet. Első sétáim idején, a húszas években ráadásul különösen szórakoztató volt a nézelődés: a rakpart és környéke telis-tele volt rejtői figurákkal.

Blogbejegyzésem megírásakor, 2015-ben éppen 75 éve (1940-ben) jelent meg Magyarország egyik legtehetségesebb lektűrírójának, Rejtő Jenőnek a három legkedveltebb regénye. Ezért is kezdtem el lejegyezni ezt a régi emléket. Drága, Jenő! Megemelem előtted a kalapom. Nélküled nem lennék az, aki ma vagyok.

Mindig is szerettem nézni a rakodókat, a hajókat, majd betérni egy-egy kiskocsmába. Ezek a helyek egyszerre vonzották és ontották magukból a legkülönösebb arcokat. Sokan közülük hihetetlen kalandokon mentek keresztül, mintha egyenesen Rejtő könyveiből bukkantak volna elő. Az író jól ismerte a budapesti és külföldi kikötők, kocsmák, külvárosok, nyomornegyedek világát. Innen merített ihletet újra és újra.

fortepan_pesti_also_rakpart_1923_library_of_congress.jpg

19 évesen utazott Berlinbe, színész akart lenni. Ám nem kapott szerepeket, a pénze elfogyott, alkalmi munkákból és könyöradományokból tartotta fenn magát. Később Franciaországba ment, két éven át járta Európát, még Észak-Afrikába is eljutott, és a francia idegenlégióba is jelentkezett, ezért tudta a kikötők miliőjét, a légiós történeteit és a szaharai forróságról szóló leírásait olyan élethűen megírni.

A három legnépszerűbb regénye, a Piszkos Fred, a kapitány, A tizennégy karátos autó és A három testőr Afrikában is e helyszínekhez kötődik, e forrásból merít. 1943-ban munkaszolgálat alatt halt meg. Halála után hosszú évekig nem adták ki újra a könyveit. Emlékszem, akkoriban az a városi legenda járta, hogy csak a feketepiacon, horribilis összegekért lehet Rejtő-könyvekhez jutni; amit az is bizonyít, hogy amikor az 1950-es évek közepén elkezdték kiadni a regényeit, az árusok halálosan megfenyegették a kiadó vezetőjét. Később kirobbanó sikerű képregények is készültek Rejtő Jenő könyveiből.

kepregeny2.jpgEgy oldal A tizennégy karátos autóból - Forrás: Képes Kiadó

piszkosfred.jpg

Piszkos Fred, a kapitány - Forrás: a Korcsmáros Pál képregényeit megjelentető Képes Kiadó

Nyilván nem lepődnek meg, ha elárulom, hogy nemcsak Budapesten, hanem már gyermekkoromban is találkoztam rejtői figurákkal Londonban, ahol felnőttem. Ilyen volt Szájzár is, a mogorva kapitány. Még egészen fiatal voltam, amikor találkoztam vele.

Apám különös képességgel bírt arra nézve, hogy belelásson az emberek lelkébe, és bár ebben valószínűleg sosem fogom túlszárnyalni, azért van, amire büszke lehetek. Az öregem ezt úgy mondta, hogy ösztönös érzékem van az emberek kezeléséhez. Még azokhoz is, akik köztudottan rigolyásak - tudják, akik elől a többség rettegve menekül.

Erre tulajdonságomra egészen kicsi koromban figyeltek fel: egy ízben ugyanis, amikor apámmal az egyik legrégebbi londoni kocsmában jártam a Temze partján, megkörnyékeztem a "Mogorva Kapitányt".

 

kocsma.jpg
Kevesen szerették, de annál többen félték ezt a hatalmas embert, és Szájzárnak nevezték a háta mögött. Köztudottan sosem nevetett. Engem azonban rendkívül izgatott az oldalán fityegő kardja, a kezembe akartam fogni. Egészen közel lopakodtam hát hozzá, apró lépteim zaját elnyomta a puha szőnyeg. Izzadtam, mint egy csataló. És, igen, már majdnem az enyém volt a bűvös fegyver, szinte éreztem a kezemben a fém tapintását, amikor a Kapitány irdatlan hangosan elprüszkölte magát. Hátrarettentem.

- Te meg mit akarsz, te vakarcs? - mordult rám. - Mit ólálkodsz a hátam mögött?
- Uram, ne aggódjon - mondtam neki szenvtelen udvariassággal. - Csak csatolja le a kardját, és nem esik bántódása. Meghökkenve nézett rám, a homlokáig szaladt a szemöldöke.
- Roppantul unatkozom - igyekeztem nyomatékosítani. - Ez az egyetlen dolog, ami felvidítana.

És a kapitány akkor elmosolyodott. Többen odafordultak a különös közjátékra. A Kapitány lecsatolta a kardját, és tiszteletteljes mozdulattal a kezembe nyomta. Majdnem összeestem a hatalmas súly alatt. De tartotta bennem a lelket a tekintete. Azokat a szemeket, az azokból áradó erőt azóta sem feledtem el. Amikor felnőttként már olvashattam Rejtő Jenő regényeit, valahogy ilyen erős, szuggesztív embernek képzeltem el Piszkos Fredet...

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr477113709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.03.02. 16:41:10

Ezt a 70 éves évfordulót (1945?) nem egészen értem, viszont a sztori tényleg remek volt, köszi!

Harmat Árpád Péter · http://tortenelemcikkek.hu/ 2015.03.02. 16:48:03

Remek poszt! Akit bővebben is érdekelne Rejtő Jenő élete, annak ajánlanám a következő cikket:
tortenelemcikkek.hu/node/130

lavór 2015.03.02. 16:53:50

Talán megérne egy jó Rejtő-filmet leforgatni.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 17:03:52

@lavór: Rejtő nem való filmre. Még a regényeiből készült képregények sem hozzák igazán azt a hangulatot, humort.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.03.02. 17:17:50

@pythonozok: Ezzel egyetértek. Nagyon szeretem a Korcsmáros képregényeket, de csak akkor és attól igazán jók, hogy olvastuk az eredetit, és mögé tudjuk képzelni a teljes párbeszédet. A Rejtő filmbe eddig mindenkinek beletört a bicskája, pedig nem tehetségtelen senkik csinálták kezdő, humortalan színészekkel.

midnight coder 2015.03.02. 17:40:24

Mondjuk szerintem ez a lektűríró maradandóbbat alkotott, mit az összes többi magyar író előtte és utána 100 évvel.

lavór 2015.03.02. 18:06:45

@pythonozok:

Tulajdonképpen remek egész estés rajzfilmeket lehetne belőlük varázsolni.
Talán meg is néznék az emberek, nem úgy, mint a nagyjátékfilmeknek nevezett borzalmakat.

Secnir 2015.03.02. 18:28:27

@lavór:
"alán megérne egy jó Rejtő-filmet leforgatni."

Bujtor megpróbálta. keress rá: a három testőr afrikában.

lavór 2015.03.02. 18:29:56

@Secnir:

Jó, tudni kéne filmet forgatni, meg hiányoznak a filmszínészek. Ezért írtam: rajzfilm.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 18:35:05

@lavór: nem csak ennyi hiányzik Rejtőhöz. Gyakorlatilag 1:1-ben kellene áttenni a könyveket filmre ahhoz, hogy valóban élvezhetőek maradjanak. Úgy saccolom, egy Piszkos Fred a kapitány az 4x1.5 órás rajzfilmre lenne átvihető. Ki vállalná be ennek a költségeit?

lavór 2015.03.02. 18:40:14

@pythonozok:

Andy Vajna esetleg?

Egy könyvet nem lehet filmre adaptálni. A hangulatát, humorát igen.
Ha meg meg sem próbáljuk, akkor így jártunk.
A mai fiataloknak biztos csak újat mutatna, nem divat olvasni. Talán még Rejtőt sem.
A filmtörténelem tele van ilyen könyvadaptációkkal, ha meg sem próbáljuk, eltűnik Rejtő a köztudatból, kár lenne.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 18:45:51

@lavór: adaptációk? A legjobban sikerült a Meztelen diplomata. De még az is gyalázatosan gyenge, ha összehasonlítom a Vesztegzár a Grandhotelben-nel...

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 18:47:59

@Secnir: Igen, megpróbálta. Erről boldogult Pat Morita örökérvényű mondása jut eszembe, amit Miyagi szan-ként adtak a szájába a Karate Kid-ben.

- Csináld vagy ne csináld! De ne "próbáld"!

Nagyon szerettem Bujtort. De a legjobb tudása és szándéka mellett is üvöltött a produkcióról a pénzhiány. Emlékszem, hogy valamelyik utazási iroda, amelyik támogatta a filmet, úgy hírdetett olcsó tunéziai nyaralást, hogy naponta pár órát statisztálni kellett volna a filmhez.

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 18:48:44

Viszont azon csodálkozom, hogy még mindig nem jött ide senki, hogy egy egészségeset zsidózzon.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 18:50:20

@Punxsutawney Mormota: hülye zsidó! (megfelel? :D)

Kötve hiszem, hogy a rasszista tetvek egyáltalán tudnak róla, hogy Rejtő zsidó származású volt... ahogy a többségük azt sem tudja, hogy Radnóti hogyan halt meg. :(

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 18:50:21

@lavór: A tíz éves lányomnak már kitettem a Három testőr Afrikábant. Én ugyanennyi voltam, amikor elkezdtem Rejtőt olvasni.

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 18:53:00

@pythonozok: Naaaaaa, most már jobban érzem magam :) Áhhhh, ne hidd! Van egy weboldaluk, amely a XIX. százazdik visszamenőleg nyílván tartja, hogy ki (volt) zsidó a magyar közéletben. Rejtő (Reich) Jenő is rajta van.

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 18:54:57

@pythonozok: És persze Szerb Antal sem ágyban, párnák között halt meg, miközben a balfi tábor pribékjei szelíden próbálták őt álomba simogatni. :(

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 18:55:13

@Punxsutawney Mormota: én kamasz korom végéig szerettem. Aztán ahogy nőttem, úgy láttam egyre inkább ripacsnak. Ez a Bud Spencer majmolás valahogy... pedig lehet, hogy egyébként jó színész volt, de az Ötvös Csöpi filmek nagyon gyengék.
A Három testőr film meg Rejtő emlékének meggyalázása volt szerintem. Szilágyi István azzal a röhejes... vagy inkább szánalmas erőlködésével, mint Potrien őrmester vagy Koncz Gábor, mint Csülök... hogy Nyertes Zsuzsát ne is említsem... az egyetlen aki talán jó volt abban a filmben, az Bács Ferenc volt tábornokként. Esetleg még Kautzky József, bár... ő talán jobb lett volna Potriennek. Vagy ki tudja.

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 19:04:38

@pythonozok: És persze Szerb Antal sem ágyban, párnák között halt meg, miközben a balfi tábor pribékjei szelíden próbálták őt álomba simogatni. :(

lavór 2015.03.02. 19:12:12

@pythonozok:

Egy tökös forgatókönyvíróra biztos szükség lenne. Animátoraink a világ legnagyobb stúdióinak dolgoznak, ott nem lehet bibi.

A figurák hangjait is meg lehetne oldani.
Szerintem 5-12000 néző biztos beülne moziba rá, És még ott vannak a TV jogok, home video kiadványok... Az sem lenne rossz, ha idegennyelvű feliratokkal is elérhető lenne.

Egy biztos, inkább egy ilyen Rejtő rajfilm, mintegy Zimmer Feri.
És mivel nincs sok pénzünk, így az elő résznek jónak kell lennie, a másodiknak nagyon jónak. :)

És végezetül egy sikeres könyvadaptáció: A remény rabjai. Csak meg kell nézni, hány éve van az IMDB első helyén. Szóval mindenre van pozitív és negatív példa. No de úgyis csak álmodozunk...

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 19:13:34

@pythonozok: :)) Nyertes Zsuzsa - közel negyven évesen -, mint a gyönyörű Yvonne? Nagyszerű alakítás volt, és ugye Zsuzsánk pont annyi idősnek nézet ki, mint amennyi volt akkoriban. Nem is tudom, hogy kit tudnék Yvonnak elképzelni a jelenlegi színészgárdából. Talán Martinovics Dorina jó lett volna - tíz évvel ezelőtt. De már Ő is 34 éves.

Punxsutawney Mormota 2015.03.02. 19:14:59

@lavór: Vannka könyvek, amelyek egyszerűen megfilmesíthetetlenek. Ilyen pl az Alapítvány-trilógia. Bár úgy olvastam, hogy filmsorozatot akarnak belőle csinálni, de már előre ráz a hideg, hogy mi lesz belőle.

fosterur 2015.03.02. 19:51:42

@Csokis: És valóban! 75 éve, 1940-ben jelent meg mindhárom örökbecsű regény. Már javítottam is. Nézze el egy szentimentális öregúrnak, hogy időnként elszámolja magát.

Phteven 2015.03.02. 20:15:05

Köpjetek le, nekem tetszett a Három testős Afrikában c. film.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 20:16:06

@Punxsutawney Mormota: igen, épp akartam írni, hogy most készülnek filmet csinálni az Alapítványból, szóval nem túl jó a példád. De aztán tovább olvastam. :)

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 20:16:46

@Phteven: megtörtént. Virtuálisan természetesen. ;)

Luke én vagyok az apád körösztanyjának a szomszédj 2015.03.02. 20:43:12

Nem voltak rosszak azok a filmes probalkozasok, szerintem kihoztak a maximumot amit egy Rejto filmbol lehet.
Rejto emberfeletti hoseit es a vegleteknel is jobban eltulzott torteneseit, szinte csak gondolatban lehet kivitelezni elkepzelni. Ha egy filmben konkretizaljak, akkor mar nem olyan hatasos, valahogy leleplezodik elmulik a varazs.

Phteven 2015.03.02. 20:52:48

@pythonozok: Sőt, nekem Potrien karaktere maximálisan át is jött. :-D

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.03.02. 20:59:04

@Phteven: olvasd el a könyvet (még egyszer, ha korábban már olvastad) és figyelj oda rá! Szilágyi István karaktere egy idióta bohóc, akit nem lehet komolyan venni. A regénybeli Potrien őrmester egy emberevő, egyáltalán nem az a nevetséges pojáca, aki a filmen. Ja és az előbb sikerült kifelejtenem a ripacsok ripacsát, Reviczky Gábort, mint Török Szultánt... Reviczkyt, ritka esetektől eltekintve egyébként is utálom (Madagaszkár pingvinjeiben, a Kapitány hangjaként nagyon jó, de igazi filmszerepet, amiben jónak is találtam... nem tudnék tőle). Szóval ő aztán végképp elrontja az egészet. Kb. olyan, mintha Rejtő regényének egy elkefélt paródiáját látnánk.

retkab 2015.03.02. 21:59:13

@pythonozok: A Princz Gábor mint pénzosztó sem volt semmi. : )

Phteven 2015.03.02. 23:46:50

@pythonozok: Természetesen olvastam. (Legutoljára tavaly ősszel.) Ettől függetlenül tényleg tetszett, tudok rajta röhögni. Tudok, annak ellenére, hogy egyet értek azzal amit írsz. Nem vagyunk egyformák. Van aki szereti a pacalt, van aki nem.
Ellenben a Vesztegzár a Grand Hotelben film változata (aminek nem jut eszembe a címe) egyáltalán nem tetszett. Többször nekifutottam, sose értem a végére.

Phteven 2015.03.02. 23:48:48

@retkab: Nekem a legjobban a Levint alakító Benedek Miklós tetszett. :-)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.03.04. 08:51:00

@fosterur: Kedves Sirem! Csak nem képzeli, hogy ez egy percentnyit is levon az utána következő sztori értékéből. És külön köszönet az írásért, mert az általa generált kommentek minden pénzt megérnek. :-)

Mr. Foster 2015.03.08. 19:43:49

@Csokis: Számomra a megtisztelés, és tudja mit, igaza van. Tényleg az vezet a legmesszebb, ha még a kommentelők is egymásra találnak....

Macropus Rufus 2015.08.07. 10:31:04

Ha lenne pénzem egy ilyen filmre (mint ahhogy nincs :) ) akkor nem a végével kezdeném, hanem az elejével, az Elátkozott parttal. Azért az se semmi mű :D De az fix, hogy egy jó Rejtő filmhez nem kevés pénz kell (szerintem 2-3milliárd minimum) Új arcok a filmbe akiket ezért a filmért válogattak össze. Nem kellenek az unalomig ismert színészek. Új arcok kellenek , akik a karakterekhez lennének kiválogatva. Jó grafikusok stb... Nagyon jó kis filmeket lehetne csinálni a könyveiből. Nem kell 1:1-ben átrakni a könyvet a filmbe. Ezt amúgy sem lehet egyik könyv esetében sem, és sztem annyi nincs egyik Rejtő könyvben sem, hogy film formájában 3x1.5 óra legyen egy könyv. De egy 2.5 órás maximum nem olyan vészes.
Csak hát a pénz az ami nincs.

Macropus Rufus 2015.08.07. 10:38:30

@Phteven: no igen, az a karakter jó volt. De engem pl. Kvasztics Fedor készített ki. Azért amiért valaki rovott múltú hajóorvos még nem kell folyamatosan olyan ruhába mászkálnia a sivatagban. A monostori erős szépen hozta a kaszárnya feelinget. Az tényleg jó volt. De az egész Igori rész úgy lett elbaszva ahogy kell. Eleve a barak, ahol Potrien, a Kaptiány Senki, Tuskó és Csülök voltak egy folyó közepén lévő szigeten volt. Na ez kb. nem volt benne a filmben. Az is kissé kiábrándító volt, hogy az Igori felé menő konvoj kb. 20 emberből állt. A könyvből nem ez jött át. Ott nem ártott volna némi cgi. Vagy ott van az Igori szökés, amikor a dzsungelben mennek. Na az a rész sem volt benne a filmben. Viszont a rádiófás jelenet az jó volt. :)
" miért éppen Némasz-Rumbában csinálnak a pálmákból rádiófát" :D :D
honnan a fenéből szedet a Jenő ilyen idióta neveket :)
Meg az elején a szökés. Amikor Pitman eljutott a vasútállomásig. :)
"Kilenc óra tízkor befut egy személy.
– Miféle személy?
– Egy arab nőszemély."

:D :D
újra el kell olvasnom őket. :D
süti beállítások módosítása