Kinek kell fizetnie az étteremben a randin?
2024. február 22. írta: fosterur

Kinek kell fizetnie az étteremben a randin?

randevu-etterem-szamla-fizetes.jpg

Hatalmas vita kerekedett nemrég abból, hogy felháborító-e vagy sem, ha a férfi a randevún a nővel ki akarja fizettetni, amit fogyasztott.

Nemrég az egyik videómegosztón érdekes vitába botlottam. A polémia tárgya az volt, hogy a randevún ki fizeti a vacsorát.

Egy fiatal influencer ahhoz adott tanácsot, hogy mit mondjanak a nők, ha a férfi azzal áll elő a vacsora végén, hogy fizesse ki a számla felét. “Most nagyon kellemetlenül érzem magam. Várj, azt akarod, hogy csak barátok legyünk? Teljesen összezavarodtam, én végig azt hittem, hogy ez egy randi!”

A helyzet tehát a következő: egy férfi randevúra hív egy hölgyet, majd a vacsora végén közli vele, hogy közösen fizessék ki. Ez a téma, mint kiderült, hihetetlenül megosztó, éppúgy, mint az, hogy kinek kell elsőként az étterembe lépnie.

Pedig a klasszikus illemszabályok teljesen egyértelműen fogalmaznak az éttermi fizetéssel kapcsolatban. De erről majd később.

Az említett videónál több táborra szakadtak a hozzászólók aszerint, hogy ki hogyan nevelkedett, mit gondol a kérdésről, mihez szokott hozzá vagy éppen mit tart kényelmesnek a saját szempontjából. Mivel roppant érdekesnek találtam az alapkérdést és az arra adott válaszokat, arra gondoltam, megosztom Önökkel a témát.

 

"A férfi fizeti az éttermi randevún a számlát"

“42 vagyok, de amikor én randiztam, a férfiakban fel sem merült, hogy nem ők fizetnek” - írta az egyik kommentelő. Más azt, hogy ha felesben akar fizetni a férfi az első randevún, akkor ő be is fejezte, mert régimódi.

Akadt, aki leírta, hogy az első randevúkon a későbbi férje fizetett. Amikor már együtt jártak, akkor pedig vagy felesben fizettek, vagy egyszer a férfi, másik alkalommal a nő.”

Egy férfi véleménye az volt hogy “Randin a pasi fizet. Egyenjogúskodni majd ráérünk egy kialakult stabil párkapcsolatban, de addig vannak jól bevált szintek.”

Az éttermi fizetéssel kapcsolatban egy ötvenes férfi ismerősömet is megkérdeztem, és azt válaszolta, számára is az a természetes, hogy a férfi fizeti a vacsorát, ha randevúra hívja a nőt, így nevelkedett, világéletében így tett.

48393743_2194884054108240_818533016140775424_n.jpg

242120019_2963737247222913_6206765478427376549_n.jpg

89813420_2528959667367342_6651639997621338112_n.jpg

Fotók: Báró Mónika. A blogbejegyzés fekete-fehér nyitóképét Bauer Sándor készítette 1960-ban a Béke Szállóban, forrás: Fortepan.hu

"Az fizet a randin, aki meghívja a másikat"

“Mindig az fizet, aki a másikat elhívta valahová. Ha közösen beszélnek meg programot, mindenki fizeti a saját számláját. Én így szocializálódtam” - írta az egyik hozzászóló, amire egy másik kommentben az volt a válasz, hogy “Hát ha randi, akkor a férfi fizet! Én pedig így szocializálódtam!”

Többen is írták, hogy aki meghívja a másikat, az fizeti a számlát.

 

"Fele-fele alapon kell fizetni"

Több nő és férfi is úgy vélekedik, hogy a számla összegét felezni kell a randin. “Két randink volt eddig, elsőn külön fizettünk, másodikon engedtem hogy ő fizessen, mivel ő hívott. Viszont nem fogom mindig engedni, nem szeretném őt kihasználni. Úgy fair, ha fizetjük a sajátunkat” - írja egyikük 

Idézek még néhány, erre vonatkozó hozzászólást. “Én alapból lányként mindig megkérdezném, hogy felesben fizetünk-e. Ha visszautasítja, akkor pedig elfogadom és megköszönöm.” “Szerintem az a normális, ha mindenki a sajátját fizeti”. “Szerintem semmi probléma ezzel... a mai világban, a mostani anyagi helyzetet elnézve nem várható el, hogy egy ember fizessen mindent.”

 

No és mit írnak az illemszabályok?

A klasszikus éttermi etikett szerint a férfi fizeti ki a számlát az étteremben. Ha a találkozás apropója nem randevú, hanem például üzleti ebéd vagy vacsora, a felek az étkezés előtt vagy után megegyeznek a fizetés kérdését illetően.

A klasszikus illemszabályoknak megfelelően a férfi megy előre az étteremben. Az asztalnál addig nem ül le, amíg a hölgy helyet nem foglalt. A férfi feladata a rendelés és a választott bor megkóstolása is. És az étkezés végén a számlát is a férfinak illik rendeznie.

Ha tehát egy férfi vacsorázni hív egy nőt randevú céljából, a férfi fizeti a vacsorát.

Bevallom, én e fenti szabályok szerint éltem le eddigi életemet és ennek megfelelően viselkedem: a számla rendezése az én feladatom. De nem szeretnék állást foglalni és megmondani, ki mit tegyen.

Kíváncsian várom az Önök véleményét és tapasztalatait!

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr8918337055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G. Nagy László 2024.02.23. 12:05:23

A kérdés nem túl bonyolult. Az ismerkedés fázisában egyértelműen a férfi fizeti a számlát. Amikor már térdig járnak a kapcsolatban, onnantól nincs semmiféle szabály, bárki meghívhat bárkit. A fele-fele nagyon gáz, az olyan, mintha nem lenne közük egymáshoz. Még egy haverommal sem vacsorázom így - vagy ő fizet, vagy én.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2024.02.23. 14:58:08

Én úgy tudom, hogy újabban a nő felajánlhatja a felezést, amit a férfinak illik elutasítania.

Még egy dolog, amit egyre kevesebben tudnak a hagyományos illemszabályok közül: az étterembe a férfi lép be először, de a pincér a nőt vezeti az asztalhoz, a nő választ asztalt és széket is.
süti beállítások módosítása