Ahogyan az autómobilok fejlődésének, úgy a babakocsik dialadalútjának is számos állomása volt. Az arisztokrácia szorgalmazta a fejlesztését, majd a szabadalom eladását követően Amerikából indult hódító útjára. Nézze meg, hogy Magyarországon miben tologatták a gyerekeket 1900 és 1970 között!
(Nyitókép: Fortepan/Kiskos Vajk adományozó 1972-ből, és Fortepan gyűjtés 1940-ből a Németbólyon található Batthyány-Montenuovo kastéllyal a háttérben.)
1900-as évek:
státuszszimbólum, nagy kerekek, mózeskosár, kecske
Fotó forrása: Henry Ford Collections (1900.)
Március 15. (Eskü) tér, háttérben a piarista rend által a Glöckelsberg-telken 1760-ra felépített kollégiumi szárnyépület (1931-ben lebontották).
A komolyabb tervezések az 1840-es évektől indultak Amerikában, ahová a szabadalmat eladták. Itt aztán belehúztak a gyártásba és a funkcionalitás is fókuszba került; megjelent a fék és a napernyő. Kezdetben a postakocsi formájából indultak ki, de ez nem bizonyult elég stabilnak, ezért két nagyobb méretű kereket tettek hátulra, ezzel ellensúlyozva az elülső részt.
A babakocsik egészen sokáig fából vagy fonott kosarakból készültek és drága sárgaréz csapolások-csatok fogták össze az elemeket. Mint látható, az 1910-es években idehaza is jellemzően fából készültek a kocsik. A babakocsi megfordításának ötlete is ekkoriban merült fel, párhuzamosan azzal, hogy a kerekek külön-külön mozgathatóak lettek, megkönnyítve a manőverezést. A babakocsi divatba jött, kiváltképp az arisztokrácia körében; státuszszimbólum, gazdagon díszített luxuscikk lett, amit sokszor egyedileg terveztek a tehetős családoknak.
20'-as, 30'-as, 40'-es évek:
Az életet megkönnyítő szerkezet iránti kereslet növekedett. A Fortepanon található fotók tanúsága szerint ugyanakkor Magyarországon csak a 30-as évek végétől lett jellemzőbb a megjelenése, sokáig csak a gazdagabb rétegek engedhették meg maguknak.
Ugyanígy, annak ellenére, hogy a babakocsi történelemben már az 1920-as évektől jelzik a kocsik alakjában bekövetkező jelentős változást, a magyarországi fotókon továbbra is az 1900-as évekre jellemző típusokat látni. Ezek még nem voltak eléggé biztonságosak, de az is igaz, hogy a leggazdagabb családok megkapóan egyedi tervezésű remekeket birtokolhattak.
Fotó: Fortepan (1929.)
Fotó: Fortepan/RÉVAY PÉTER adományozó (1934.)
A 30-as évektől eléri az országot a babakocsik újabb generációja: a tervezők egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a biztonságra, ezért a kocsi alacsonyabb és mélyebb lett, ráadásként elkezdték ellepni a piacot az összecsukható, sportos modellek. Tudták? A második világháborúig Németország volt a babakocsigyártás központja.
Fotó: Fortepan/VESZPRÉM MEGYEI LEVÉLTÁR/KLAUSZER adományozó (1934.)
Fotó: Fortepan/LISSÁK TIVADAR (1941.) Városmajor.
50'-es, '60-as, 70'-es évek:
a babakocsi mindenkié, sportos változatban és kagyló formában egyaránt
Fotó: Fortepan/GALI adományozó (1954.)
A sportosabb, akár összecsukható ülőkocsik az ötvenes-hatvanas évektől lettek népszerűek. Az első összecsukható kocsi szabadalmát már 1906-ban benyújtották, de több évtized kellett, mire tökéletesítették ezt a verziót - az ún. ernyőkocsik óriási népszerűségnek örvendenek a mai napig. A különböző gyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a biztonságra és a praktikusságra - nyilván nem függetlenül attól, hogy mivel tehetik leginkább eladhatóvá terméküket.
Fotó: Fortepan (1955.) Dob utca 61. Gyermekkocsi készítő termékválasztéka - jól kivehető, hogy nem is babakocsiként, hanem mély- és sportkocsiként értékesítik.
Fotó: Fortepan/ LECHNER NONPROFIT KFT. DOKUMENTÁCIÓS KÖZPONT / adományozó (1966.) Babakocsi értékesítés Százhalombattán.
Fotó: Fortepan/KÁDAS TIBOR adományozó(1972.) Mór, Dózsa György utca 1., ÁFÉSZ áruház.
Fotó: BAUER SÁNDOR adományozó/1967. Jobbra a Szerémi sor 12., szemben a Baranyai utca - Szerémi sor kereszteződése - 11. kerület.
Fejlődés ide vagy oda, az alábbi fotó jó példa arra, hogy 1968-ban sem volt annyira rossz egy old school kétkerekűben elpilledni.
Fotó: Fortepan/GWEN JONES adományozó (1968.)