Egyszerre volt ismerős, mégis új érzés a gyönyörűen felújított Múzeumkertbe lépni
2019. szeptember 12. írta: fosterur

Egyszerre volt ismerős, mégis új érzés a gyönyörűen felújított Múzeumkertbe lépni

muzeumkert-budapest-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-1.JPG

 

Nemrég meglátogattam a gyönyörűen felújított Múzeumkertet, és a lélegzetem is elállt, annyira magával ragadott a szép környezet: lombos fák, virágágyások, megújult sétautak, kényelmes padok. A kert végre újra teljes pompájában tündököl.

Persze nem most jártam először a Nemzeti Múzeum kertjében. Amikor egy évszázaddal ezelőtt Budapestre csöppentem, gyakran sétáltam a hangulatos angol típusú parkban.

Pollack Mihály ötlete volt, hogy az általa tervezett múzeum köré hozzá méltó kertet is létrehozzanak. A park tervezését Petz Árminra, míg a díszkerítést Ybl Miklósra bízták. A kert első fáit József főhercegnek, Egressy Sámuelnek és Sina Simon mecénásnak köszönhetjük, akik saját birtokaikról küldték a csemetéket.

A parkot hivatalosan 1855. november 24-én nyitották meg. Néhány évvel később pedig padokkal és frissítőket áruló pavilonnal még komfortosabbá tették a Múzeumkertet.

Egy ideig nagyon kellemes hely volt idősek és fiatalok számára is. Az 1973-as restaurálás után azonban sajnos egyre romlott a kert állapota. Birtokba vették a lézengő ritterek, a kerítés mentén pedig rendszeresen lehetett érezni kellemetlen bűzt. Bevallom, egy ideig messzire elkerültem a kertet.

Éppen ezért nyáron kíváncsian vettem szemügyre hogyan újult meg. Készítettem Önöknek róla néhány fotót.

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-5.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-3.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-7.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-4.JPG

 

Egyszerre volt ismerős, mégis új érzés belépni a parkba. Rögtön megcsapta az orrom a frissen leszórt mulcs gyantás fenyőillata, ami az egész parkban körülöleli az újonnan ültetett bokrokat és növényeket. A megújulás során 38 életveszélyes fát vágtak ki, viszont 25 egészséges, nagyméretű fát és számos bokor palántát ültettek cserébe.

A legjobban az tetszett, hogy az új növényzet, és sétautak ellenére karakterében a Múzeumkert mit sem változott. Mintha ismét időutazásban lett volna részem. Ez nem véletlen. A felújítás egyik legfőbb célja volt, hogy a kert 19. századi kinézetét és hangulatát adják vissza. Ám nagy hangsúlyt fektettek a zöldfelületek növelésére és a szobrok, emlékművek restaurálására is.

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-2.JPG

 viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-1.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-3_1.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-9.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-8.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-11.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-12.JPG

viragokkertek-muzeumkert-nemzeti-muzeum-mysecretbudapest-10.JPG

Vakítóan fehér, kanyargó sétaúton jártam be a Nemzeti Múzeum zöldellő kertjét. Arany János, Széchenyi Ferenc, Kisfaludy Károly szobrát és a többi patinás műalkotást régi ismerőséként üdvözöltem. Amikor sétámban elfáradtam, egy kényelmes padról csodáltam a körülöttem elterülő gyepszőnyeget és az emlékműveket ölelő színes virágágyásokat.

Bízom benne, hogy a megújult Múzeumkertre jobban fognak vigyázni és még sok-sok évtized vagy akár évszázad múlva is, ebben a szép állapotban élvezhetik a látogatók.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Budapesti törtenetek (@mr.foster_budapest) által megosztott bejegyzés,

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr6515068754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása