Mióta lehet hídon bejutni a Margitszigetre?
2019. július 06. írta: mrfoster

Mióta lehet hídon bejutni a Margitszigetre?

img_5734.JPG
Ma már nehéz lehet elképzelni, hogy nem is olyan nagyon régen csak csónakkal, hajóval lehetett megközelíteni a Margitszigetet. Sőt azt is, hogy még a Margitsziget sem létezett a jelenlegi formájában.

Most pedig szinte magától értetődő, hogy a Margit híd nem csupán a budai és a pesti városrészt köti össze, hanem a Margitszigethez is kapcsolódik.

Mióta sétálhatunk át a szigetre Budáról és Pestről egyaránt? Ezt foglaltam össze a bejegyzésemben.

A Margitsziget helyén a XIX. századig a Duna hordaléklerakó tevékenységének köszönhetően létrejött zátonyszigetek voltak.

Részben a Duna szabályozásával, részben a terület rendezésével összefüggően a Fürdő-szigetet részben elkotorték, részben a többihez kapcsolták.

Az újonnan létrejött egységes sziget két oldalán is igyekeztek közel azonos szélességűre alakítani a Duna medrét is.

A szigetre vezető híd megépítését a kiegyezés után határozták el. Érdekes vita előzte meg a döntést, mivel arról is szó volt, hogy először a Ferenc József hidat építik meg a Fővám térnél, végül az egyre forgalmasabb és népesebb Nagykörút miatt is választották a Margit híd megépítését.

Budapest második állandó kőhídjának megépítéséről 1870-ben törvénycikk rendelkezett. A megvalósításra 1871 májusában nyilvános, nemzetközi tervpályázatot írtak ki. A pályázat a Margit-sziget déli csücskénél, a Nyugati- és Déli-pályaudvar között kialakítandó főútvonal valószínű tengelyében építendő hídra szólt. A kiírásban – mivel a későbbiekben a hidat össze akarták kötni a szigettel – a híd tengelyének a szigetnél törést adtak, ezen kívül a budai Duna-ágban három, a keskenyebbik, pestiben két nyílás kialakítását írták elő, tehát ötnyílású hidat kellett tervezni. (Később a folyamszabályozási tervet megváltoztatták, hogy hatnyílású legyen a híd.)

margithid-tervrajz.jpgA híd egyik tervrajza - forrás: levéltár.gov.hu

A pályázatot Ernest Goüin francia mérnök nyerte meg. 1872-ben kezdődött a munka, amelynek során a pilléreket és a vasszerkezeteket is francia vállalatok építették meg. (Sokan azt mondják, a Margit hídban van valami párizsias, valami nem egészen budapesti. Elképzelhető, hogy a francia ízlésnek megfelelő tervek miatt alakult így, de az is, hogy csak utólag gondolják ezt néhányan, annak tudatában, hogy franciák építették a hidat.) A szobrokat is francia mester, Adolphe Thabard készítette. E kecses, ugyanakkor dinamizmust és szenvedélyt sugárzó szobrok a híd ékességei lettek.

A hatnyílású mederhídhoz közvetlenül kapcsolódott a két parti hídnyílás, ennek a vasszerkezetét honi anyagból szerelte fel a MÁV Gépgyára. A fakockákkal burkolták.

1876. április 30-án nyitották meg, déli 12 órakor. De a Margitszigetre egészen 1900-ig még nem lehetett a hídon át eljutni!

82285.jpg

A híd egy 1886 előtt készült fotón - forrás:  Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.024

82373.jpg

A híd a vámházakkal 1894 körül - forrás: Fortepan/Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.049

1878-ban vámszedő bódékat telepítettek a hídfőkhöz, 1879-ben már lóvasút ment át rajta, 1896-tól villamos.

A Margitszigetre vezető szárnyhidat végül 1899 és 1900 között építették meg, és a középső pillérnél csatlakozó szakaszt 1900. augusztus 19-én adták át.

ke_pernyo_foto_2019-03-31_20_21_33.pngA Margitszigetre vezető híd és a Szt. Lukács fürdő - forrás: Hungaricana

17981.jpg A híd 1903-ban - forrás: Fortepan

Az 1920-as években a fakockákat kőburkolatra cserélték, és a súlytöbblet miatt a játműsúlyt korlátozták. Az 1930-as években a forgalom miatt kiszélesítették a Margit hidat.

A második háború egyik szörnyű eseménye sajnos a hídhoz köthető. 1944. november 4-én a Pest felőli három nyílás tartószerkezete felrobbant a délutáni csúcsforgalom idején, sok áldozatot követelve. A robbanást az okozta, hogy a villamos kerekén lévő áramszedő a sín alatt futó alsóvezetékre kötött gyújtózsinórokhoz hozzáért, és ez a híd alatt a németek által elhelyezett tölteteket beindította. A budai részt 1945. január 18-án robbantották fel. A budapesti hidak sorsáról egy korábbi bejegyzésemben már írtam

A háború után a Margit hidat is újjáépítették, 1948 nyarán adták át a teljes forgalomnak. 1978-ban rekonstruálták, majd 2009–2011-ben felújították. Ekkor nyerte el mai formáját. Helyreállították a pillérszobrokat, és a hiányzó szobrot, Herkules háború óta hiányzó alakját is pótolták.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Budapesti törtenetek (@mr.foster_budapest) által megosztott bejegyzés,

margithid-budapest-mrfoster-2.jpg

margithid-budapest-mrfoster-1.jpg 

A bejegyzés trackback címe:

https://mrfoster.blog.hu/api/trackback/id/tr2114730383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.07.06. 09:56:52

A sziget kialakításához tegyük hozzá, hogy nagyjából ekkora volt régebben is a Nyulak-szigete, csak a fenti tervrajzon is látható déli Festő-szigetet hozzácsatolták.
süti beállítások módosítása